torsdag 27 februari 2014

Swimrun i Februari

Visst går det att köra swimrun i Februari! Idag bevisade vi tesen. Min önskan var initialt att vi skulle få till ett simpass värt namnet under veckan. Vi lyckades pricka in dagen idag. Men eftersom Fredrik kör sitt #runstreak så ville han koppla ihop det också för att "passa på" som han sa..


ok, visst. Funkar väl tänkte jag. Sagt och gjort så samlade vi ihop vårat pick och pack vid simhallen på morgonkvisten. Märkte att det gick åt en del grejer så väskan vägde som de minsta  kollegorna brukar göra på jobbet. I alla fall så är det väldigt fördelaktigt att simma på förmiddagen i simhallen. På eftermiddagarna ramlar det in väldigt mycket folk och lite senare är alla banor uppbokade av simklubbarna.


Till höger om oss så hade vi två små tanter som vackert flöt på lite småpratandes, till vänster var det en herre som faktiskt körde lite simövningar hit och dit. Vi kastade oss i och plaskade på. 100 meter insim (uppvärmning) blev en lite mjukstart. Kändes bra i vattnet, tekniken verkade fungera så som jag hade tänkt. Det är inte alltid så, och då får man jobba hårdare..Dagen till ära hade Fredriks nya glasögon kommit. Simglasögon för openwater tycker jag är helt överlägset de andra minimalistiska ögonen. Det känns oftast som de försöker suga ut ögonen så de står som kattpickar i huvudet. Usch. Vem vill ha sådana ögon?


Vi fortsatte med 9 hundringar till i bra fart. Fredrik forsar fram i vattnet som han inte gjort annat. Förbannat. Inte ens här är man före..tänkte jag. Vi fortsatte med några längder med paddlar och några längder med lite olika teknikövningar. Det gick lugnt och stilla med fokus på just tekniken.


Nähä..vi kan väl köra lite intervaller också..sa jag samtidigt som hornen växte..nu då, nu borde han väl bli lite trött...? ok..sa den intet ont anande runstreakaren..


25:or och 50:or med tempot "hastigt" vevade vi igång. 15 sekunders vila mellan. Inte helt ledsen fick jag se Fredrik för en gångs skull "väderkvarna" sig fram i bassängen. GÖTT!

Vi avslutade med lite lugnare simning för att få bort den värsta mjölksyran. Totalen blev 2000 m. Bra pass på det stora hela.






Direkt efter detta gick vi och tog på löparkläderna. Löpningen gick ner mot Stångån, mitt i människobyn. Klassiskt centralt flanörstråk i Linköping. Initialt hade vi skrattat lite och sagt att vi skulle köra intervaller i form av 1000:ingar..men (som tur var) blev det istället lite längre sträckor men med fortsatt bra tempo. Här drog Fredrik ifrån mig som inget. Ingenting av den tröttheten som nyligen fanns syntes till. Förbandslåda! Istället så var det (som vanligt) jag som fick kämpa med att hänga i och försöka att inte tappa kontakten med honom.






Vädret var perfekt, med lite sval fukt i luften och ganska lite folk runt ån. Underlaget omkring Stångån är hård packad grusbädd och på vissa delar asfalt. Det gör det ganska lättsprunget. I övrigt är miljön omkring vattnet rätt trevlig. Trots februarisunket. Vi hastade på i alla fall och fick till 8 km.


Vansinnigt skönt trött efter det här swimrunpasset. I dagens pass ingick såklart bespisning, vilket valet föll på Hälsofreak, där de säljer både bra och nyttig mat. Tillsammans med Lisa som även hon dök upp till maten så fyllde vi på depåerna, vilket behövdes rejält. Hos mig gjorde sig yrseln tillkänna då jag troligen var hypovolem. Blev mycket bättre efter maten och lite extra vätska.


Mycket roligt pass där vi insåg båda två att här finns det möjligheter till att köra liknande pass i framtiden.


/Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar