söndag 12 januari 2014

Teamträning: löpstyrka med pulstoppar!

Uppbyggnadsfas och löpstyrka. Inslag av pulstoppar. Starka fötter, starka ben. Aktivera bålen.

Dessa var ledorden för dagens pass. För någon vecka sedan rekognoscerade jag för dagens runda som skulle innehålla ett varierande underlag bestående av grusväg, stig och obanat i skogen. Ett krävande underlag för att lätta upp steget, träna proprioception och stärka fötter och vrister. Farten är underordnad. Som komplement nyttjade vi lämpliga backar för några extra loopar för att riktigt aktivera fram och baksida av låren och gluteerna. Pulsen drar dessutom lätt iväg på ett ändamålsenligt sätt. Tempot mellan backarna var relativt lågt men i backarna valde man själv lämplig utmattningsgrad; alla valde att trycka på och låta pulsen skena. Utmärkt!




Att välja terränglöpningen en snöig dag som denna (framför att nöta väg) kräver lämpliga skor. Lägre, stabila, kanske med ståldubb, i alla fall med grovmönstrad sula. På fötterna idag var mycket av Inov-8 och Icebugs modeller. Gedigna och förädlade med syfte att skänka grepp och löpglädje. Även löparbroddar erbjöd bett idag.

Mina Acceleritas2 uppgraderas snart.

Våra teamträffar tränar inte bara fysisk kapacitet där vi sporrar varandra att trycka på lite extra. Den  sociala biten känns lika angelägen där planer smids om kommande stordåd. Vi löpare är bra på att planera stordåd. Tursamt måste tomma kolhydratdepåer fyllas på dessutom!

Idag: drygt 11 km på 1h 11min. 7 rejäla backar. Mycket stig och rakt ut i skogen. SNÖ!

/Andreas

1 kommentar:

  1. Gott sammanfattat, kära du! Tack för idag, alla.

    SvaraRadera