fredag 10 januari 2014

Post - fredagsjobb - löpning - innan - lite - ledighet - typ

Efter att ha blivit förpassad till enkom dagpass på arbetet med inriktning på administrativa sysslor, så fick Fredrik mig på tåget för löpning i direkt anslutning till avslutat arbete. Det stillasittande arbetet är ibland tämligen hjärnskrynklande och lite ovant för mig. Det har förekommit enstaka pass med att sitta vid datorn under en hel dag. Men att bara gå dagpass och uteslutande sitta vid datorn blir i längden tämligen uttröttande det med.

Anledningen till den administrativa posten är en fadäs där jag var inblandad i, samt en stege och en trappa. Denna ekvation slutade i en radiusfraktur. Operation och begränsad belastning som följd. Tre veckor med ganska jobbig smärta och inte riktigt vara optimerad för avancerad gymnastik har lett till en medioker ork. Handleden får i nuläget inte belastas med vare sig tryck eller drag vilket gjort den administrativa arbetet mer passande för tillfället.

Jag hade en rätt bra formkurva under senare delen av förra året. Löpning och simning gick på alldeles utmärkt. Kan ha att göra med ett motiverat viktras på 14 kg, men även på en ökad träningsmängd. Simningen kan jag inte riktigt börja med ännu, tyvärr. Men den kommer säkerligen igång när handleden stabiliserat sig lite bättre.

En kul grej med vårat team är att vi är sjuksköterskor hela bunten. Dock med olika inriktningar, intensivvård, anestesi, thorax och även en chef. Det har inte varit någon tanke bakom detta utan det har nog mest varit så att det blivit som det har blivit som "100-åringen" skulle sagt.




Idag så blev det lite post-jobbet-löpning med Fredrik. Han hade hittat en rätt bra vända strax intill sjukhuset. Vi sprang ut förbi den överfyllda men hemlängtande bilparkeringen. Fredagskänslan var påtaglig. Ett lättare hårdare underlag med halkrisk hade lagt sig lite försiktigt på marken. Team Fillinge Ultras löpare tyglas icke för sådant. Efter en kortare löp på asfalterad cykelväg så nådde vi ett litet spår. Höstgeggigt med inslag av lite halvhårda frostkanter. Det är mumma för en traillöpare. "Geggan är vår vän", så sjunga de frihetstörstande!

Själva rundan är inget märkvärdig egentligen. Vare sig en gemytlig och bedårande utsikt eller särskilt förträfflig i omgivningen. Dock så är närheten till detta en bra möjlighet till att få ordentligt med luft.

Jag drog självklart ner tempot för stackars Fredrik som hela tiden försökte driva på mig till ett vettigare tempo. Stundtals så lyckades han, stundtals icke. Jag är ju en ganska medioker löpare, men med ett litet tjockare pannben som är vare sig nyttigt eller insiktsfullt (vilket kan förklara den fullkomliga uttömning vid förra teamträffen). jag ger mig gärna på saker, framförallt när det kommer till träning som kanske är liite för mycket för mig. Men hej, är det inte så vi utvecklas och blir starkare?

I alla fall så blev längden (för Fredrik futtiga + 7 km), men i storleken för mig en mycket bra eftermiddag.
Får väl se om jag vågar mig på att springa hem från jobbet som de andra "riktiga" löparna nästa vecka..



Årets kommande trender enligt mig:
1. Skeppsbrott
Ett kompisgäng hyr en hall, kastar ut ALLA pryla och kör ta-fatt intervaller helt bananas i ett par timmar

2. Spökboll
Liknande punkt 1, men där man kan variera objektet som kastas till att vara antingen: vätska/gele´i någon form, eller lite för hård boll så man lär sig en läxa när man står still

3. Under hökens vingar kom
Lite samma upplägg som punkt 2. Man kan forma till det som intervaller och de som blir tagna får möjligheten att göra extra burpees, kettlebellssvingar och/eller kräftgång.


/Marcus




1 kommentar: