måndag 31 mars 2014

Swim - O - Run

Som den beläste kanske har insett så är jag i det närmaste förälskad i swimrun-sporten. Den oemotståndliga känslan över att vara ostoppbar och bara forcera genom naturen saknar motstycke. Kommer det en kulle springer jag över den..kommer det ett hav simmar jag över det. Underbar känsla.

Ännu är det lite för svalt i vattnet vilket gör att simningen får ske inomhus. För att försöka samköra dessa simma och springa övningar så körde ju jag och Fredrik ett liknande test för någon månad sedan där vi simmade först och sprang efteråt. Idag gjorde jag detsamma. Fredrik indisponibel på grund av arbete vilket gjorde att jag fick köra solo.

Gav mig ner till simhalen till öppning. Simningen flöt på bra och det blev till slut 2000 m. Körde nästan uteslutande 100 meters intervaller. Använde mig av paddlarna för att stärka upp muskulaturen för utesimningen. Paddlarna skapar ett väldigt mycket större motstånd i vattnet vilket gör att man måste arbeta lite hårdare men även att man kommer fram lite snabbare...så länge man orkar veva runt vill säga. Lite folk i bassängen vilket gjorde simningen till en trevlig tillställning. När jag var klar med detta så snörade jag på mig skorna och begav mig ut till Stångån.

Lite kylslaget och jag ångrade genast avsaknaden av mössa. Stångån är kanske inte det bästa underlaget att springa på då det mestadels består av asfalt eller hårt packad mark. Men omgivningen är trevlig för att vara citylöpning. Efter ett par kilometers knotande så stannade jag till för att mjuka lite och hämta andan. Återhämtar mig rätt snabbt vilket är skönt. Försökte ligga på ett skapligt tempo och hålla jämn fart under hela löpningen. Träffade på ett par triathleter som riktigt svischade förbi mig..känslan då är ju att man vill förklara sina stappliga steg genom att skrika " JAG HAR FAKTISKT SIMMAT FÖRE" ...men det gjorde jag inte..Jag försökte istället att lyfta på fötterna, tänka mer teknik och tugga på. I slutet så fick det bli tre varv runt ett kvarter nära simhallen för att komma upp i milen..Pannben!

Man får väl kalla sådana här pass "swim - o - Run - pass"...då det är lite mer uppdelat. Roligt även om det var ensamt. Stärker som sagt pannbenet när man pressar sig själv och utmanar sig.


/Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar