söndag 16 mars 2014

"Run Forrest Run!"

Det var sannerligen länge sedan jag tillförde forumet ett inlägg. Detta beror inte på att jag inte haft något att förtälja utan snarare bristen på kunskap gällande inloggning på bloggen:)
Jag är rätt ovan att berätta om mig själv och framför allt vad jag gjort och presterat. Att berätta vad man gjort kan för vissa ibland vara en styrka men för mig kan det vara tvärtom, jag gillar att ligga lågt och slita i det tysta å överraska både mig själv å andra! Att däremot läsa om andra är inspirerande och triggar min iver att hela tiden bli bättre!
Hur som haver, nu gör jag ett inlägg och utmanar mig själv i denna sociala aktivitet då jag hoppas att detta kan inspirera andra såsom "de andra" inspirerar mig!

Hade redan under förra veckan med vårens inträde känt att ett distanspass skulle vara fint att komma ut på. Har under vinter inte haft några längre distanser utan fokuserat bra tider på distanser mellan 10-15 km. Mina drömmar grumlades dock då jag insåg att diverse aktiviteter omöjliggjorde detta.

Idag, söndag, såg jag dock min chans!
Med härligt vårväder, skönt i solen men lite kyligt i skuggan och lite vind, tog jag sikte mot Bergs slussar strax norr om Linköping. Har sedan två veckor prövat Salming nya skor "Speed" vilka gjort min löpning på lättare och skönare, både på grus och asfalt. Dessa skulle idag få lufta sig lite på asfaltsvägarna till och från Berg slussar. Vägen till slussarna går ut från stan och längs naturreservatet längs sjön Roxens sydvästliga strand med fantastisk utsikt över sjön på ena sidan å slätten på andra. Innan man når Berg får man en härlig backe vilket känns underbart efter den i annars raka och platta vägen dit. Sen följer en en avslappnande väg ner till Roxen längs slussarna.

Att nå målet vid strandkanten av Roxen fick mig att minnas när "Forrest Gump" nådde havet (Amerikas västkust) efter att ha fått för sig att sticka ut å springa, å när han nådde havet vände han på klacken å sprang åt andra hållet till östkusten, likaså gjorde jag (även om havet inte fanns varken vid mitt mål eller hemma hos mig).

 Sjön "Roxen" vi Bergs slussar

Men olikt Forrest fick jag dock en fantastisk skön backträning upp för slussarna, vilket vid toppen kändes i vaderna!

Åter ut på slätten och efter 2h05min var jag åter hemma efter ca 25 km löpning.

/ Benjamin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar