tisdag 25 november 2014

Recension av Björn Ferrys nya bok: Ferry tales - Inte så förbannat tillrättalagt

Jo, skulle jag säga. Jo, visst är det ändå rätt så tillrättalagt. Det är tillrättalagt, avvägt och genomtänkt. Det är strategiskt planerat och varumärkesbyggande. Långt ifrån inte så förbannat tillrättalagt. Om det nu är boken och berättelsen Björn Ferry syftar på. Men vi tar det från början.

Björn Ferry, skidskyttedemon från Storuman, Lappland. Aktiv skidskytt i världscupen från 2001/2002 till detta år. OS-guldmedaljör i Vancouver 2010, 12,5 km jaktstart. Sju segrar i världscupen. Ett VM-guld och ett brons i mixstafett. Utöver dessa medaljer har han flera topp-tre-placeringar och en lång rad placeringar strax utanför pallplats. Parallellt med skidskyttekarriären har Ferry ägnat sig åt skogsbrukande, styrelsearbete och expertkommenterande. Nu är han också författare till en andra bok. Tidigare har han gett ut "Ferry food: LCHF" tillsammans med Cathrine Schück.

Björn Ferry är förutom en skid-och-skjut-maskin även en citat-och-rubrik-maskin. Googlar man Björn Ferry och blåsväder får man 166 000 träffar. Gör man samma sökning på Madonna får man 25 700 träffar. Inte illa för en skidskytt. Om man får ha fördomar. En närmare granskning av innehållet i de 166 000 träffarna visar sig dölja även rubriker som Bryan Ferry genererat. Men åter till Björn; det har varit doping och dödsstraff, nära att bli diskad från OS, åsikter om andra skidåkare osv. Nu denna bok dessutom, som bidrar med verbala tjuvnyp, sågningar och aningen plumpa uttalanden och adderar än mer rockstar quality kring Ferry. Som fenomen och som varumärke. För i boken förmedlas återkommande tankar och handfasta tips kring varumärkesbyggande och värdeskapande aktiviteter som ett sätt att kunna leva på sin idrott även efter att skottsalvorna tystnat. Börja lokalt. Bygg inifrån. Några pallplatser i världscupen gör att man kan spela i den nationella och större sponsorligan. Ett OS-guld är förstås nästan ovärderligt om man spelar korten rätt. Det verkar Ferry ha gjort. I boken utvecklas också tankar om hållbar energi och miljö tillsammans med vardagsekonomiskt planerande för nuet och framtiden. Visst, summorna är annorlunda om man jämför med en genomsnittssvensk - Ferry och Helena Eklund får dela 10 000 euro för en tredjeplats i Gelsenkirchen. Prispengar och startpengar som motsvarar flera månadslöner. Ferry köper aktier för 70 eller 80 tusen. Placeringar. Planerande för framtiden. Karriären är kort och förstås finns inga garantier för ett rikt liv efter de aktiva åren. Jämfört med andra idrotter är i och för sig prispengarna snarare fickpengar. Man måste därtill komma ihåg att det ändå är ytterst få idrottare som kan leva rikt på sitt utövande.

Just planerandet och det strategiska tänkandet är något som Ferry ägnar tid. Skogsägande och förvaltande intresserar också. Men man finner en viss ängslan. Mellan raderna. Både inför mer avgörande delar av framtiden, tex miljön och de följder det eventuellt minskade oljeutvinnandet orsakar, men också ängslan för förkylningar, rubbade avföringsvanor och det obekväma med samboendet under lägerveckor. Tänkandet har en baksida. Oron verkar ibland bli förlamande. Ringande journalister och inbjudningar till event blir svåra att hantera, viljan att säga ja är stark (om pengar är inblandade) men nej är svårare att leverera. Ofta verkar frun Heidi Andersson ta den rollen. Problemen och vardagen är lika när man jämför Ferrys med den vardag man själv känner. Tiden, och planeringen av den för att ge utrymme för två träningspass om dagen plus mycket av andra obligatoriska moment känns definitivt igen. Skillnaden är att man själv försöker att hitta utrymme för bara ett pass på en eller två timmar. Pusslandet är dock detsamma. Det finns alltid obligatoriska moment att förhålla sig efter. Elit som motionär. Målen är olika men strävan och planeringen densamma.

Boken är Ferrys berättelse om sig själv och sitt liv. Många detaljer rörande onani, mobbing och mindre generösa beskrivningar av skidande kollegor har diskuterats under den tidigare veckan. Stora rubriker. Rört om lite. Visst, en del av dessa "påhopp" kan tyckas onödiga eller i alla fall tämligen ointressanta. Eller uppfriskande om man så vill. Helheten säger ändå något annat. På 450 sidor låter Ferry läsaren ta del av den vardagen en elitsatsande idrottare förhåller sig till. Han blottlägger oron för att dra på sig en viros under den tunga men danande träningsperioden och vad det praktiskt innebär för familjen. Uppoffringarna är påtagliga. Han förklarar sitt intresse för ekonomisk planering och varför det är så betydelsefullt.

Boken är skriven för rapp läsning; korta stycken, bra flyt i texten och ett intressant innehåll. Mycket rör sig i Ferry huvud. En rätt oblyg dos självhävdelse och egoism. Men eftertänksamt levererat och med ett visst mått av värme. En större dos citatmaskineri och rubrikretorik parat med de innehållsrika sidorna borde väl bygga varumärket Björn Ferry rätt bra. "Inte så förbannat tillrättalagt". Titeln känns just inte så. Uppseendeväckande tillrättalagt skulle jag vilja påstå. Men titeln kan ju tydas på flera sätt. Rakt, frispråkigt och innerligt är det verkligen. Rekommenderas.

Keep up the good skiing spirit!
/Andreas