onsdag 23 december 2015

En smärre summering av 2015...del 3

Juli

Det var ju faktiskt lite värme i juli när man tittar efter. Man glömmer fort. Trots fortsatt semesteraktiviteter så blev juli en aktiv månad. Tävlingar i både swimrun och triathlon. Ju mer jag satt och tittade på kalendern ju mer ville jag tävla. Roligt med tävlingar även om man inte tillhör de första 99 % så triggar det ändå fram lite jävlaranamma och kropp-aset går igång. 

Första tävlingen den här månaden blev Sturefors Triathlon. En mini-variant på lokal nivå. Uppskattar verkligen det. Hemtrevligt, personligt och göttigt. Andreas och jag var där på morgonkvisten för att köpa eftersläppsbiljetter så att de inte skulle ta slut. Lite trevligt småsnack med arrangörerna om förutsättningarna och sedan hem för att äta. Pumpa cykeln, ta bort låset och lysena..körde ju med min ordinarie pendlarhoj. Det är också en bra grej med de små triathlontävlingarna, man kan ha egentligen vilken utrustning som helst. Det funkar ändå. Även om Nocout-triathleternas utrustning var "lite" bättre..men jag tror att grundtalangen även den är lite bättre i relation till undertecknad. 

Mer om Sturefors triathlon: http://teamfillingeultra.blogspot.se/2015/07/sturefors-triathlon-tavling.ht

ml
Upp efter simmet..


"kinderägg-bike"




Vilket steg! 


Jag och Andreas efter målgången. 



Sedan blev det lite lugnare och vi åkte på semester ner till Västervik. Väl där så blev det glädjande nog att jag och sonen körde lite swimrun. Betänk då att han inte (heller..) kan crawla utan har tittat och lyssnat på tips. Han lånade i alla fall en av mina våtdräkter, och gav sig utan mankemang rakt ut i det 14 gradiga becksvarta, sjögräsfrodiga vattnet. Vi körde tre dagar i rad. Längsta simmet blev 800 meter! Rätt coolt att bara våga ge sig ut tycker jag. 


 Son o far


Roligt ju!



Sedan kom Amfibiemannen. Ett väldigt roligt lopp som var tredje gången som jag körde. mer roligt om den här: http://teamfillingeultra.blogspot.se/2015/07/amfibiemannen-2015-racereport-from-team.html





Fredrik körde slut på mig så jag fick pressa fram ett litet leende..



Guldet



Dagen efter (!) Amfibiemannen så blev det plötsligt en liten triathlon till. Häftigt att det blev av. Dock så hade väderförhållandena ändrats något. Så nu var det i det närmaste minusgrader och hällregn. En kompis och hans familj skulle köra så jag lyckades övertala min bättre hälft om att det vore ju kul att sporra dom och umgås lite..så sagt och gjort: http://teamfillingeultra.blogspot.se/2015/07/gammalkils-minitriathlon-2015.html



 Ryckte lappen a la Glowmiler. Ingen i Gammalkil fattade tricket tyvärr..




Ut på löpet i Gammalkil





Träningstid: 
Löpt sträcka: 160 km (23 pass) 
Simmad sträcka: 27 km ( 15 pass) 
Total träningstid: 33 timmar

Övrigt värt att notera: 
* Minitri är väldigt roliga. Man behöver inte ha extravagans utrustning (även om det såklart är roligare) och de är ofta i närheten vilket underlättar. 
* Satte upp ett extrastort förtält till husvagn. Utan att döda någon. 
* Var sjukt sugen att åka och köra Farleden i Arkösund dagen efter Gammalkil..men löste det inte riktigt..



Augusti


Augusti innehöll andra utmaningar än sporten. Nytt jobb. Otroligt sporrande och häftigt. Det gjorde att fokus ändrades något, men man är ju som man är och då jag är helt endorfinberoende så blev det ju lite rörelse trots allt. Det andra som präglade augusti var även deltagandet i Ultravasan. Vilket äventyr. Blir varm i kroppen (och får lite ont) bara jag tänker på det..Skrev inte så mycket om det utan gjorde så här: 

http://teamfillingeultra.blogspot.se/2015/08/ultravasan-2015-spectacular-pictur.html

Hade som mål att försöka springa på pulsen och hålla den adekvat nivå för att inte spränga mig för tidigt. Det funkade skapligt. Hade bara sprungit ca 2 mil lite drygt innan som längst och det var det som funkade nu också. Resten gick på vilja. 

När jag väl kom in i Mora och upp på sista asfaltsbiten där man ser målrakan så började underläppen att darra..och precis i mål så ser jag mina bästisar Fredrik och Andreas så och heja på mig så det bara släppte. Tårar och lätt hulkande av stolthet, glädje, trötthet, smärta...tja...ett helt hopkok av fantastiska känslor som kom samtidigt. Märkligt och..tja..härligt. 


Överlevnadens sötma


Det var så sjukt roligt, hela grejen. Att få möjligheten till att åka upp och umgås, knalla omkring på lite backar, springa lite..tja..lyllo mig! 

Vi körde även Björsäter mini-triathlon den här månaden. Andreas, Malin, jag och Simon. Även detta ett av de närproducerade små eventen som inte tar hela dagen att dels ta sig dit, men även att genomföra. Rolig dag där Simon och jag körde tillsammans, där han ryckte på upploppet och vann över mig! Andreas har skrivit lite på: http://teamfillingeultra.blogspot.se/2015/08/bjorsaters-triathlon-2015.html


 Före simmet



 Lite påklädnad till cykel. Simon lånade min hoj och jag lånade en kompis



Ut på löpningen..


Vet inte vem som är gladast...



Härlig dag! 




Träningstid:
Löpt sträcka: 180 km ( 14 pass) 
Simmad sträcka: 8 km ( 5 pass) 
Total träningstid: 26 timmar


Övrigt värt att notera: 
* Trots att jag egentligen inte är gjord för löpning så har jag nu alltså genomfört ett ultralopp.
* Triathlon är jäkligt roligt. Mixen av att göra flera saker är utmanande på ett bra sätt. Man hinner inte tröttna.
* Körde Ultravasan med Merrell All Out Peak. Inga skav utan bra och stöttande kamrater på vägen.





September

Man kan ana en liten dipp i motivationen i september. Oklart fokus och mer generell gymnastik. Det är bra, men målet är viktigt. Vi fick en inbjudan till Petters lopp: Koster swimrun som vi tyvärr tyvärr beslutade oss för att tacka nej till då hela klanen redan hade bestämt oss för att köra Tjurruset samma helg. Men vi hoppas ju att vi får möjligheten igen att få åka ner till kosteröarna och simspringa omkring med de duktiga..


Jo, jag har försökt att få till transportlöpningen mer frekvent från och med den här månaden. Det har gått förhållandevis bra. Jag har kortast väg knappt 7 km från dörr till dörr. Om jag skulle springa via Tinnerö Eklandskap så kan man förlänga den sträckan lite efter behov och få en härlig naturupplevelse istället för asfalt. Om det nu skulle vara så att man inte svänger där det är tänkt utan kanske tänker, äsch jag tar nästa så kan man få se nästan hela Östergötland innan man kommer hem. Sånt är bra för statistiken. Men lite knaprande på den mentala kakan. Istället för att springa ca 1 mil så blev det till slut ca 19.6 km..


Det här var i början. Trevligt väder och allmänt mys. När skylten som pekade åt olika håll kom: Sturefors 7, Linköping 11 kom så var det inte lika mycket jubelsång. 




Sedan var jag på ett par konferenser och utbildningar under denna månad. Istället för att ligga och löka så blev det träning. Kändes bra.


Söderköping. 





Sedan har jag tillbringat tid med ett par farbröder i den här miljön. Underbart. 





 Man måste ju vila sig lite också


Skulle haft med simgrejerna..



Träningstid:
Löpt sträcka: 78 km ( 9 pass)
Simmad sträcka: 17 km ( 6 pass)
Total träningstid: 24 timmar




Övrigt värt att notera: 
* Helgrillat vildsvin, nakna farbröder i vedeldad bastu och lite allmänt mys..Sånt är bra för själen.
* Sprang ett par varv på nya marker. Sånt är roligt för en upplevelselöpare
* Vandrade med frun på Omberg. Underbart








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar