söndag 20 juli 2014

Blev lite intervjuad..

Fick frågan om jag kunde tänka mig att bli intervjuad för en träningsblogg som nyligen startat..och jo då..det gick bra..



www.muskelgruppen.blogspot.se


här är resultatet:


Sommarintervju med - Marcus Lundin














Namn: Marcus Lundin

Ålder: 40

Bor: Linköping

Familj: Fru och två barn

Intressen: träning, musik, familj, arbete

Yrke: Intensivvårdssjuksköterska på Brännskadeintensiven, Riksklinik för svåra brännskador
Träning/hälsomål: Först och främst tränar jag för att det är så roligt. Sekundärt kommer att det är bra och nyttigt.


Marcus Lundin arbetar som sjuksköterska på Briva i Linköping. Han har tidigare en karriär som elitspelare inom handbollen bakom sig. Just nu ligger han i hårdträning för Karlstad swimrun och Amfibiemannen. Vad är det för lopp?
Det är två lopp i den relativt nya sporten "swimrun". En fantastisk upplevelsesport där det går ut på att ta sig från start till mål genom att simma och springa. Ofta är det i terräng och härliga naturområden. Utrustningsmässigt så har man våtdräkt, vanligtvis terrängskor som inte suger åt sig för mycket vatten och paddlar. Det krävs ganska lite egentligen för att man ska känna sig ostoppbar och oövervinnerlig. Kommer det ett berg, tja då springer man över det, kommer det en sjö då simmar vi. En fantastisk känsla.

Flera tävlingar äger rum under sommarhalvåret. Hur många är du anmäld till?
Vi har redan kört ett lopp, Borås Swimrun som bygger på 25 km löpning och 6 km simning. Ett fantastiskt lopp som krävde rejält med ork. En utsökt natur runt en sjö i utkanten av Borås. Hela loppet var en härlig upplevelse men bitvis fruktansvärt jobbigt. Sedan ska vi som sagt även tävla på Karlstad Swimrun som är 21 km löpning och 6 km simning samt Amfibiemannen i Stockholms skärgård. De andra i träningsgänget skall även upp och springa Ultravasan, där de springer antingen halva eller hela vasaloppet. Sedan kommer Tjurruset i höst. Ett geggigt terränglopp som vi kört i sex år nu.

Simning kommer bli lika hett som löpning, anser en del. Vad är glädjen i simning?
Simningen är tämligen skonsam för kroppen. Men även kroppsligt helengagerad. Man kan pressa sig enormt, samtidigt som man simmar med en kompis och småpratar lite. Det passar alla. Jag gillar framförallt att simma ute i sjöar och hav. Frihetskänslan är fantastisk. Kan verkligen rekommendera att gå en crawlkurs. Man lär sig massor och ser att är en fantastiskt rolig sport.

Varför är sådana här utmaningar viktiga för dig?
Jag har ganska mycket mer pannben än talang. Men samtidigt, eller på grund av detta, så gillar jag att fullkomligt ta ut mig. Att pressa kroppen och psyket att bli lite bättre, att simma och springa lite snabbare är morötter. Dock så är det även upplevelser som driver mig numera. Kanske även förut...även om det då var olika lag man mötte.


Målgången Amfibiemannen 2013.

Du tränar mycket, hur frigör du tid?
Frigör tid? Alla har tid. Det hela handlar om hur du prioriterar ditt engagemang till det du gör. Någon säger: "jag hinner inte, jag jobbar så mycket". Alltså har den personen prioriterat att jobba. Jag har alltid prioriterat träning. Från det att jag började spela fotboll och handboll så har det funnits som prio ett. Både på gott och ont...men det har givit mig mycket tillbaka. Ibland kanske jag borde hejdat mig och prioriterat annorlunda...men tja.
Numera, eller när man jobbar 100 procent med oregelbundna arbetstider och har familj så har det blivit svårare att bestämma en särskild tid att anpassa sig efter. Vilket har gjort att aktiviteter där jag själv styr tiden blivit prioriterade eftersom de är genomförbara. Exempelvis löpning, simning och gym. Då krävs inga särskilda tider, utan det blir när det finns tid.

Hur svarar du de som säger att de inte har tid att träna?
De behöver inte försvara sig mot mig. De har ju gjort det valet och prioriterat något annat. Däremot om de frågar om råd hur de skall tänka, göra, möjligheter osv...då kanske jag har lite tips. Men viktigaste är ju viljan. Att man vill röra på sig.

Vilka råd ger du till de som vill börja testa simningen som träningsform?
Jag fick frågan om jag ville hänga med och köra Amfibiemannen förra året av en kollega (Johann Zdolsek) som är vansinnigt duktig på simning och simmat sedan barnsben. Jag hade redan kollat på liknande lopp och börjat fundera, men problemet var ju att jag inte kunde simma. Inte crawla i alla fall. Rent tekniskt så kan jag väl inte bröstsim heller. Men det hindrade mig inte utan jag svarade i det närmaste euforiskt JA. Kanske lite för högt och otäckt när frågan kom.
Sedan kom ångesten översköljande som ett skumbad. Hur fan gör jag nu? Många frågor och letande på internet efter information. Knapphändigt både på material och upplägg. Egentligen var det ju bara "Ö till Ö" som hade kört igång då. Det mytomspunna loppet som numera är inofficiellt VM i sporten. I alla fall så började jag hejdlöst plöja filmer på Youtube efter simteknik och "öppet vatten simning", samtidigt som jag var nere i simhallen och tränade efter rekommendationerna. I början kunde jag inte simma 25 meter. Vi pratar om crawl nu. Efter ett tag orkade jag det...och efter ytterligare nötande visade jag ganska ohämmat stolt upp 50 meters ork, samtidigt som jag faktiskt hade andats också.
På Amfibiemannen så är det 28 lite drygt man ska ta sig igenom. Av dessa är sex kilometer simning på öppet vatten, med strömmar och vågor, kyla och kombatanter. Inte alls som i simhallen. Här kommer jagandet efter upplevelser tillsammans med pannbenet in. För efter mycket nötande och mycket springande så fixade vi det. Så sjukt stolt. Vi båda två kom på oss själva att leende springa omkring i skogar, simmandes och skrattandes för att det var sådan fantastisk upplevelse. Härlig stämning mellan lagen, fantastisk miljö och enastående upplevelse.
Men med facit i handen så kan jag nog tycka att det hade varit bra att ha gjort ett par simpass med en simtränare först. Jag tog en kurs för ett tag sedan och lärde mig otroligt mycket. Simning kan både vara lätt och svårt. Men ju mer man lär sig desto roligare blir det. Ner och testa! Se möjligheterna.

Hur drar du nytta av sommaren för att må bättre?
Gillar att träna utomhus, framförallt med kamraterna i "Team Fillinge Ultra". Att gemensamt träna, även om det är i olika kunskaper, hastigheter och längder så ger det mig väldigt mycket tillbaka. Gillar lagkänslan.
www.teamfillingeultra.blogspot.com

Vi har ju även en blogg som vi försöker inspirera och motivera andra till motion. Vi har också så kallade "öppna träningar" där vi träffas och tränar tillsammans. Detta oavsett om man vill springa långt, kort, snabbt eller långsamt. Tillsammans så inspirerar vi och peppar varandra. Även om det låter klyshigt så är det ju framförallt glädjen till rörelsen som är grunden, glädjen och upplevelsen. 


"Första sexan" i Team Fillinge Ultra. Alla är sjuksköterskor.


//Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar