söndag 28 augusti 2016

Motala Kanalsim

Dags för race igen. Denna gång så vankades det första rena simloppet för min del. Har försökt att komma hit i tre år, men inte lyckats och nu när jag gjorde det så fick jag vara både roddare och egen mediaansvarig då jag var ensam från Teamet. Lite konstig känsla faktiskt..som att behöva gå och lägga sig utan snuttefilt. Men väl på plats så träffade jag både Peter (min simtränare) och Kristina som bland annat var med och simmade över Roxen om ni minns.

I alla fall ...så var jag på plats i god tid för anmälan och koll på lite miljöer. Åkte till målet och parkerade och gick tillbaka längs med kanalen. Fantastiskt fin dag.

 Måluppgången håller på att göras i ordning


 Lite ljuset i tunneln..




Hejarklacken redan på plats


När jag kom till starten och såg alla supertalanger från triathlongymnasiet, olika simklubbar och övriga riktigt duktiga så var kanske inte självförtroendet högst upp. Jag med en bra swimrundräkt, men ganska kass på rent sim. Inte så mycket flythjälp där inte tyvärr. En lång dräkt som är hal och blank gör rätt mycket. Det önskade jag mig väldigt mycket just här. 

Hoppade i vattnet ett par minuter innan starten för att veva loss lite, få lite hypoxi och få upp pulsen lite. FAN VAD KALLT tänkte jag tyst och mimiklöst för att inte avslöja något. Benen kommer ju att krampa ihop. Men efter ett tag så blev det faktiskt rätt skönt. Nervositeten byggdes upp och gjordes inte bättre av att simglasögonen immade på så att jag fick skölja ur dom flera gånger innan start. 

En minut till start och plötsligt bara: pang! Tromb-simning de första 200 metrarna. Jävulskt trångt när man skulle ut under en bra. Jag försökte hålla ett jämnt tempo och inte dra på mig syra, men väldigt svårt när man blir passerad och passerad och passerad. Teknikmässigt så kan man ju inte annat än avundas och bli imponerad. 


Härlig miljö att simma i

Jag försökte kämpa på och njuta av färden. Försökte kolla till på klockan efter ett tag: 16 ! gött! men redan? 

Nä det visade sig att klockan hade fått spelet och visade en totaltid på 2700 meter vid mål. Vadihelvete?! Men strax efter så kom det en skylt där det stod 1500 meter. Det var rätt skönt att se den. 

Tätare och tätare med publik ju närmre målet man närmade sig. En vid skylt i horisonten..GÖTT, släpp ut all vildkraft nu, låt havet rusa och människor hålla i barnen för nu kommer kanalen att torrläggas...eller jag kämpade på i alla fall..

In i mål, trött och nöjd. Kom in på 39 minuter vilket egentligen var ett delmål. Skönt. Plats 46 av 63 är jag nöjd med. Med en bättre dräkt och lite mer träning så kan jag nog kapa ett par minuter.

Gillar såna här lopp i alla fall. Gemytliga, enkla men med en härlig atmosfär. 


 Alla race borde ha hoppborg. Jag fick inte hoppa tyvärr..men de säger att det är väldigt roligt



 Lagom mycket merch


 Vi bjuds på live-musik, korv, kaffe och bulle. 



Att man även får våffla efter loppet gör ju också att man vill komma tillbaka. Jag är inte så svårflörtad..




 Dennis, Kristina och jag efter loppet. Peter agerar media. Stort tack till er för idag! 



Glad, lite trött, endorfinmysig och nöjd

Tack till Motala Kanalsim för ett skönt arrangemang. Härligt race! 




//Marcus 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar