måndag 23 mars 2015

MIUT 2015

Vad hände, vart tog inläggen vägen från mig?!? Frågorna är många och svaret enkelt, har fokuserat på träningen. Ibland är min förmåga att producera blogg inlägg låg likväl min tekniska med bland annat bortglömt lösenord... Men men nu är jag tillbaka :)

Så var det dax igen, semester (=löpning), vilken går till...

... en ö som ligger i mitten av Atlanten ca 900 km från fastlandet Portugal och ca 600 km från kusten av Marocko. En ö där bergen ibland tycks röra vid molnen, en ö med sprudlande vattenfall, spår, stigar och nästa 1 500 km levador (bevattningskanaler). En ö där det fortfarande finns endemiskt bevarade skogar med lagerträd, ett världsarv skyddat av UNESCO. Den här ön finns och har ett namn, Madeira.
Varje år går Madeira Island Ultra Trail (MIUT) av stapeln, en spännande utmaning som löper från den nord-västra kusten i Port Monis till syd-östra kusten och Machico totalt 115 km med start vid midnatt. Något av en dröm att få erfara någon gång i framtiden. För att kvalificera sig till till detta krävs att man visar prov på att man tar sig igenom deras 42 km eller 85 km trail. Tanken var redan under förra året att delta vid 42 km trailen men anmälan kom in för sent... Men nu har jag en plats!

Den 11 april bär det av, laddningen har bestått i 10-40 km / veckan senaste månaderna vilket toppades med en 42 km löpning igår söndag. Vidingsjös slingor har hjälpte mig mycket med sina underbara backar! Men att säga att dessa backar liknar MIUTs är nog att ta i, de ger mig iaf en försmak till vad som komma skall:) Trots kyla och snö gav mig den sista rundan värdefulla kunskaper gällande materialet jag ska använda. Inov-8 X-Talon om blött och söligt för maximalt grepp (vilket inte är helt ovanligt på ön) men mönstringen gör även att resan blir något tuffare enligt mig. Om vädret är mer torrt är Salmings Distance en given kandidat, den har varit min vän under många mil, är en lätt sko som ger god dämpning och får en att känna mindre för varje mil som läggs bakom en. Vädret får bestämma. Salmings långa löpartights med linne och vindjacka känns givet, toppat med Marmots vattentäta jacka vid blötväder. Inov-8 Race Ultra Vest funkar fint för de attiraljer som arrangörerna önskar att man har med sig.

Fram tills MIUT kommer min löpning bestå av lättare löpning på levadorna med intervaller på Madeiras höjder.


/Benjamin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar