torsdag 17 april 2014

Den alternativa gymnastiken

Eftersom min ena ankel ser ut lite som den varit på pride-festival och är särdeles färggrann efter att ha blivit stukad på en elak rot ute i skogen så har det inte blivit många löpsteg denna vecka. Tänkte att det var lite osmart eller rent av dumt att påfresta den med ytterligare löpning innan svullnaden lagt ner sig något. Nu gör det  inte ont hela tiden i alla fall så lite bättre har vilan gjort det.

Som de flesta föräldrar med heltidsarbeten så är träningen ibland något som kommer lite sekundärt efter att alla måsten har gjorts. Hämta, lämna, laga, fixa, sy (nåja), skruva, köpa, bära, kommunicera, läsa osv...Gymnastiken får efter en tid väldigt tidskrävande och ett jäkla meck med att få till utan att resterande livsdelar i pusslet skall fungera utan att något blir lidande. Allt skall hinnas med och allt skall vara tipp topp. Alla dagar och hela tiden...men...är det verkligen så att det är tipp topp hela tiden? Hinner vi med allt? ..måste vi hinna med allt? schablonbilden för ett aktivt träningsliv ger inte helt osällan upphov till ångest över att man inte hinner det som "alla andra" hinner....nu är det ju inte så att "alla andra" hinner allting som du gör..lura dig inte att tro något annat.

 




Men...anpassning och smidighet kan göra underverk för att hinna med vissa saker. Eftersom jag inte hinner åka ner till gymmet exempelvis så har jag som många andra skaffat gymnastikleksaker för hemträning. 99 % av all hemköp gymutrustning ligger tyvärr antingen under en säng fullt med damm över sig eller i något förråd, längst in. Orörd sedan finska vinterkriget. 

Nu har jag i alla fall gett mig f**n på att det inte skall bli så hemma hos oss. Av en händelse så ramlade jag över ett gäng med kettlebells på en lokal firma. Rena och snygga. vanligtvis så kostar 16 kg ca 900-1000 spänn, men nu fick jag med mig en 12 kg:s, två 16 kilos och en 20 kg:s för knappt 500 kr. WIN!

Förutsatt att de används alltså..annars så är det ju bara väldigt otympliga brevpressar. Ännu så håller i alla fall jag mitt löfte och mina kettlebells är utan damm. Häromdagen så körde jag ett pass och idag blev det också en rejäl genomkörare. Svingar och pressar i pulshöjande tempo. Liknande lite HIIT-pass-variant. 

Så skönt att stå och svinga ute under bar himmel, solen mitt i ansiktet medan jag körde igenom en trött översköterskropp som arbetat hela veckan och har resten av veckan kvar med arbete..som alla vet kan man antingen lägga sig i soffan och halvdö eller försöka kräma ur det sista ur kroppen med lite träning efter avslutat arbete. Det sistnämnda är ju faktiskt bra mycket skönare. I alla fall i efterhand. 




Glad påsk!

/Marcus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar