tisdag 28 augusti 2018

Ekängen Triathlon

En vecka efter ultravasan 90km, hyfsat återhämtad efter en ok löpvecka.

Bestämde mig först på morgonen att delta, och då i par med min svåger Kaj, som gärna ville prova triathlon. Jag skulle simma och cykla så fick Kaj springa... min paradgren förtusan, men men så fick det bli.

Start av simmet ner vid ekängsbadet, visade bli ett rätt stökigt sim och blev översimmad redan vid första bojen, lite skräck och panik. Fick sätta ned fötterna och gå några steg för att komma tillbaks, skar då samtidigt upp tår och fötter på satans snäckskal.. Tog mig i alla fall bort den 400m långa simsträckan och möttes av Marcus härligt fördömande påhejande, bra simmat, du ligger bara efter typ 20min!!! Så illa var ju inte fallet (riktigt) men snabbt byte av utrustning och upp på cykeln.

Cyklingen gick bra, kom snabbt upp i tempo och benen kändes starka. Ca 16km cykling och cyklade glatt om 7 personer. Tog sikte på en åttonde men kom inte riktigt i fatt innan vi kom in i Ekängen igen..

Slängde mig av cykeln och gav Kaj nummerlappen inför slutsträckan. Kaj lubbade iväg som en gasell så det såg lovande ut. Jag kände mig pigg och det kändes lite snopet att inte få springa, så skrek till Marcus att han skulle kasta till mig mina skor. Frågade en funktionär om jag fick springa ifatt min kompanjon och ja det kunde väl gå bra. Sagt och gjort, knölade ner mina blodiga fötter i skorna och drog efter Kaj. Hann ifatt honom vid 1km markeringen och han blev glad. Såg ett par löpare lite längre fram så vi höll god fart och knappade in, vid 3km skylten bad dock Kaj om att få sänka farten något så det gjorde vi. Knaprade fortfarande metrar på de framför och snart var vi förbi, jag kände mig stark men Kaj frustade rätt bra. Efter 4km fick vi gå lite för att sedan sträcka upp kroppen och springa snyggt in mot mål.

Visade sig att vi vann lagtävlingen och inte så många minuter efter segraren i singelracet.. Kul med vinst ändå! Kaj var trött men lyrisk!  Vann en starplats till nästa år-win!




Fortsätt simma, cykla och springa//Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar