måndag 19 maj 2014

Tankar om sommarens utmaningar

Jag är inte jätterädd för utmaningarna som jag har som mål under året. Faktum är att jag ser fram emot dom. Dock med en viss tillförsikt och mer idag än igår..Vi skall under Team Fillinge Ultras flagga delta i tre swimrun-tävlingar i år:

Borås Swimrun


Borås sträckor: 



SträckaLöpningSimning
Löp 1-Prologen2.1 km
Sim 1-På grunt vatten270 m
Löp 2-Udden0.3 km
Sim 2-Mot gräddhyllan750 m
Löp 3-Stairway to heaven4.0 km
Sim 3-Ättestupssimmet800 m
Löp 4-Trollskogen1.5 km
Sim 4-Bråddjupet650 m
Löp 5-Bergaravinen3.6 km
Sim 5-Inloppet1200 m
Löp 6-Jungle Run0.3 km
Sim 6-Jungle Swim300 m
Löp 7-Kröklings hage4.7 km
Sim 7-Fiskdammen100 m
Löp 8-Hundraårsstigen2.3 km
Sim 8-Skidåkarsjön50 m
Löp 9-Klassikerspåret4.0 km
Sim 9-Lejondalssimmet330 m
Löp 10-Rot och spång0.4 km
Sim 10-Glasögonsjön180 m
Löp 11-Toppbestigningen1.9 km
Sim 11-Roddklubbsbryggan650 m
Löp 12-Amerikaön0.01 km
Sim 12-Hemlängtan750 m
Löp 13-Upploppet0.35 km
Totalt25,46 km6030 m


----------------------------------------



Karlstad Swimrun



De ungefärliga distanserna i Karlstad:


Löpning                              6100

Simning                                                    2400

Löpning                              2200

Simning                                                    900

Löpning                              600

Simning                                                    700

Löpning                              4700             

Simning                                                    560

Löpning                              287

Simning                                                    363

Löpning                              1420

Simning                                                    424

Löpning                              635

Simning                                                    375

Löpning                              289

Simning                                                    526

Löpning                              1590

Simning                                                    435


Löpning                              290


--------------------------------------------




Amfibiemannen


Distanserna på Amfibiemannen: 

Lidö                                            2270 Run 
Lidö-Idö                                                                  1110 Swim 
Idö/Krokholmen                           3380 Run 

Krokholmen-Viberön                                                  400 Swim 
Viberön                                       70 Run 
Viberön - Västerören                                                  260 Swim 
Västerören                                   115 Run 
Västerören - L. Äspskär                                             675 Swim 

Arholma                                      5470 Run 

Riddarviksskär runt                                                   620 Swim 

Arholma                                     5370 Run 

L. Äspskär - Västerören                                            675 Swim 
Västerören                                  115 Run 
Västerören - Viberön                                                260 Swim 
Viberön                                       70 Run 
Viberön - Krokholmen                                              400 Swim 

Krokholmen/Idö                         3380 Run 
Idö - Lidö                                                              1110 Swim 
Lidö                                          2580 Run 

SUMMA 28330 



Dessa är ganska lika varandra till sin utformning. Dryga 2 mil att springa totalt och dryga 6 km att simma totalt. Att man sedan gör det omvartannat är bra både för ork och mental kapacitet. När man har sprungit ett tag och är trött på det så är det bara att hoppa i plurret..och när man har tröttnat på det så skall man upp på land och mosa på ett tag..lite intervallkänsla på det hela. 

Förra året när jag gjorde min debut i öppet vatten, så fasade jag mig ganska mycket för att simma + 1000 meter i Stockholms skärgård. När man har "lärt" sig simma via youtube och eget nötande så är cv:n inte så diger att man kan vifta bort mygg med den ens. Har dock ett minne som är som en guldfisk och åtar mig gärna utmaningar för upplevelsens skull. Så här i efterhand var det ett fantastiskt äventyr och faktum var att vi faktiskt simmade om ett par kombatanter då. Trots min "teknik". Ett roligt minne var när min tävlingskollega (som är sällsynt snabb) sa till mig "- håll koll på mina fötter, och daska till på dom om det går för snabbt.." ok sa jag (tror jag)...körde ner huvudet och började simma...och såg inte hans fötter någonstans. Precis becksvart överallt..


faan.


Men han hittade mig strax efter, låg och tittade lite på molnen, simmade ryggsim och planerade matlådor. Kan säga att det är ingen lek att skovla sig fram, försöka hålla kurs, andas och se var sin partner är. 

Nu när Karlstad släppte sina sträckor på distanserna så tappade jag hakan med ett bloff. Första simningen..."vad tusan har de skrivit"?! satt som en liten hopkrupen mormor med glasögon längst ner på näbben och kröp närmre och närmre skärmen...2,4 km....?...........

...DET STÅR 2400 METER FÖR HELVETE!!  

Wow vilken härlig utmaning!! 

Här snackar vi distans simning. För er som inte simmat frisim (crawl) så kanske inte vare sig 500 meter eller 2400 meter låter så speciellt långt. Men ner i bassängen med er. 25 meter crawl på stubben. Glöm inte andas..det är som man säger i de här traktera..."oätt jobbit". Jag både kittlas och får lite lite ångest av det. Men jag ser nog fram emot det mer än min simkompanjon..

..har peppat honom med bilder som den här: 

Visst ser det härligt ut? 

Men det kan ju också se ut så här: 



..ser ju lite mer lockande ut kanske? 



Hursomhelst så ser vi fram emot att få komma och tävla på dessa tävlingar. Stora utmaningar och stora upplevelser! 

se mer på: 


www.amfibiemannen.se

www.karlstadswimrun.se

www.borasswimrun.se

tror det kan finnas ett par platser kvar...

/Marcus 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar