söndag 4 maj 2014

Den ofrivilliga vilan

Alla har väl varit där någon gång? De ofrivilliga vilan relaterat till fysiska justeringar. I mitt fall så var det denna gång en stukning på vänster ankel. Smärta, stor svullnad och en färgsättning som var mycket svår att matcha övriga klädespersedlar med blev resultatet efter att ha varit lite oförsiktig i bemötandet av en rot.

Nu, efter ca tre veckors löp-vila, så tänkte jag försöka mig på ett litet test. Hade turen att precis dagen innan få hem ett par nya skor. Ett par Merrell Road Glove. Efter att ha läst och inspirerats av andra idrottsliga profiler så var jag tvungen att testa ett par Merrell. Hade i planen att försöka mig på 2 - 3 km för att testa både skor och fot. Det är egentligen första gången som jag har ett par "0 - drop" skor.




När jag snörade på mig skorna så var precis andra beskrivit dom: komfort. Mjuka, sköna och rymliga. Dämpningen är ju ganska minimalistisk vilket ger en fantastisk härlig kontakt och känsla vid löpningen. I alla fall så försökte jag att ta lite mindre steg och framförallt flertalet fotisättningar när jag sprang iväg. En del studier visar på att det kan minska skaderisken. I och med att jag sprang på det sättet så märkte jag även att jag sprang lite annorlunda på foten, lite mer på mellan och framdelen. 

När jag tittade till på min Tomtom multisport för första gången så hade jag redan passerat 3 kilometer. Hoppsan, det gick förvånansvärt lätt både orkesmässigt men även tekniskt. Rolig löpning helt enkelt. När jag kom fram till Vidingsjös motionscentrum så tog jag ett varv omkring 2 km spåret och vände hemåt. 






Kände efter hur kroppen mådde. Fötterna tillsammans med vristen hälsade och tackade för förfrågan, men hade inget att tillägga i sak. vader och lår hade egen konferens där de visade power point bilder över hur förvånade de var över att jag fortfarande sprang med tanke på den tid som förlupit sedan förra gången. Lungor och hjärtat låg i hängmattan och hade det bara gött när jag tittade in...så jag fortsatte helt sonika mot hemmet igen. 

Stegen och tekniken förändrades lite efter tid tillsammans med generell ork, men vid lite extra tanke på det så justerades det tillbaka till lite kortare och rappare steg. Kändes skönt att trippa omkring ( nåja, men med + 100 i bagaget så är det tripp tro mig) med lite högre frekvens istället. 

Det hela slutade i alla fall på att jag kom upp i en mil på distansen och med egentligen samma tid som innan uppehållet. Vet inte om jag var väldigt långsam förut eller om jag var jättebra nu.. Så här en dag efter då jag kan ha lite "skvalpiga knän" efter en mils löpning så har jag enbart ordinär träningsvärk, men den beror mer på att det var en övningsform som jag inte gjort på ett tag mer än exempelvis skorna. 

Lovar gott ! 


/Marcus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar