söndag 16 september 2018

Åtvidaberg Swimrun och VINST!!

Lokalt swimrun med sportiskompis som arrangör går ju inte att missa. Därför begav jag och Fredrik ner till Åtvidaberg för att kräma ur det sista av säsongens swimrun.

Första året för loppet och ett 50-tal som skulle passa på att köra. Man kunde välja både på singelklass och par klass. Erfarenheterna varierade, men förväntningarna var höga hos alla. Samling vid start och målområdet som var beläget på Åtvidabergs golfbana. Stor eloge till dom som lät oss springa omkring där. 


Åtvidabergs golfbana och Bysjön


Distanserna var på totalen: sim ca 1300 m och löpningen ca 13 km. Längsta löpet var ca 3 km och längsta simmet ca 600 meter (om man simmar rakt). Det var ganska många i och ur vattnet strapatser vilket gjorde att distanserna inte var så långa utan det gick även för mig att hålla någorlunda fullt spett rakt igenom. 

Vi hade i alla fall som mål att gå för fullt och inte spara på krutet. Eftersom jag fortfarande har något slags trötthetssymtom efter sommarens lopp och grejs men kanske framförallt Ultravasan (både fysiskt och mentalt) så var jag inte helt övertygad om att orka köra järnet hela vägen, men räknade lite med att Fredrik skulle hjälpa till och dra lite. 


Start o målområdet


Vi hade även beslutat oss för att testa att köra med lina mellan oss på simningarna. Eftersom jag har varit lite snabbare i vattnet så var tanken att jag skulle dra och ta riktningen. Vi fick låna en lina av Mattias Törnkvist (som kom tvåa). Stort tack för det!

Starten gick och dagens längsta löp låg framför oss. Första km gick på 4:14. Jag har lufsat omkring i mellanmjölksläge på 5:30 de sista skogsrundorna... Jag pratade inte jättemycket här..koncentrerade mig på att andas och bara hänga på resten av täten. Men de gled iväg. in i första simmet och koppla på linan.

Fredrik stormar på. Här jämsiden med Martin (lånad bild från Åtvidaberg swimrun)

 Jag efter och försöker tänka teknik, hållning, ägg i händerna och stekpanna mellan skinkorna och andas tre-takt.. (bild lånad av Åtvidaberg Swimrun)


Vi hade inte simmat många meter innan Fredrik dök upp jämsides med mig. AAAHH VAA FAAAN!!?? Har iofs inte simmat så mycket efter Vansbro 10 km,  men det här var väl ändå.. skulle han behöva vänta på mig i vattnet också tänkte jag. Skärpte till mig lite på slutet och upp samt vidare på ett par fina stigar. 

Härlig terräng med mycket obanat och stigar som var riktigt tekniskt utmanande. Eftersom det var korta sträckor så vågade jag att inte ligga och spara på krafterna utan körde så gott jag kunde. Kändes bra. Skog och stig gillar jag så det blev lite lättare mentalt också.


Härliga sim (bild lånad av Åtvidaberg swimrun) 


Ner i vattnet och simmade på lite bättre, upp och sprang vidare utan att vänta på Fredrik. Han hinner ju ikapp alldeles strax ändå tänkte jag. Ner i vattnet och lyckades faktiskt få bra fart. Simmade om ett gäng killar som låg bra långt före. Självförtroendet steg och jag vågade sträcka ut mig lite mer i vattnet sedan också. 


Arrangören Nils Winge o så vi då..



Många fina små sträckor både för löpningen och simningen. Sedan kom vi inför sista långlöpningen, också den på ca 3 km. Kändes bra. Vi låg omkring 4:45 i tempo vilket nog var min gräns för dagen på de lite längre sträckorna. Sista simmet var i Bysjön och 600 meter drygt. Sol och blå himmel gjorde vyn lockande. Dock hade blåsten tilltagit eller om vi kanske inte hade märkt av den egentligen då vi sprungit omkring i väldigt kuperad terräng. Vi kopplade på linan och jag började veva. Simmade om en kille som hade ca 100 meters försprång när vi väl var färdiga med linan. Den här gången funkade linan i alla fall bättre. Vi hade kört utan lina på småsimningarna. Höll på att komma ikapp en kille till men han sprang före oss i mål. Påhejade av massa människor som stod vid uppgången. Men trött som man är där så orkade jag knappt le, men det värmde gott ändå. Sprang sista 5-600 metrarna och kände ändå en väldigt stor tillfredsställelse över att ha kunnat och orkat ge så mycket under loppet.  



Jonglerande lite med vanten efter målgång

Update på måndagen: VI VANN PARKLASSEN!! GODDAMMITT!! 

Stort tack till Nils Winge som gjort ett superduperlopp! Även ett jättetack till alla funktionärer. Ni var toppen på alla sätt!

Finns även en artikel i lokalpressen om loppet innan racet: www.corren.se/nyheter/atvidaberg/vaxlar-lopning-och-simning-i-nytt-lopp-om5452470.aspx




Störst tack till dig Fredrik som hjälpte mig runt! Jävla roligt! 



Fredrik ba: "aha..är det så där den ska se ut...."




//Marcus






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar