onsdag 5 oktober 2016

Nobel Canyon 50k

Så var det då äntligen dags, dags att få springa årets stora lopp, det jag egentligen tränat och längtat efter hela 2016. Vi landade i USA på tisdagen, tog oss längs highway 1 utmed kusten och ner till San Diego på fredagen.

höjdprofilen på banan
 
karta över loppet


Lördag morgon och klockan ringer 04:30...fortfarande jetlag och man mår liksom lite konstigt oavsett vad klockan är. Robban som vi bor hos har köpt hem havregryn så jag gör havregrynsgöt med lingon och banan, precis som hemma.. Sätter oss i bilen och åker en timma utanför San Diego och upp i bergen. Det är fortfarande mörkt ute och när vi kliver ur bilen möts vi av kyla! Det är bara 4 grader i luften och man ryser till, sätter på mig jackan och virrar mot startområdet. Möts av glada och nervösa löpare, ca 250 stycken är vi som ska springa.
Race info av race director Brian Gonzales: skada er inte, ha kul och akta er för giftiga saker.
Det börjar ljusna ute och jag hinner med ett sista nervösstopp på toaletten. Vi radar upp oss på startplatsen och jublet stiger när vi får springa iväg.



Asfalt första 500m sedan rakt ut i buchen, stigen tar vid och leder oss upp, upp, upp, knixigt höger och vänster, sedan ner och sen upp igen. Man parrerar hela tiden, höger, vänster, små och stora stenar, lite rötter, ja saker över allt. Tror inte jag tog mer än 100 vanliga löpsteg på 5 mil. Vi lägger höjdmeter och kilometer bakom oss, det blir snabbt varmare och snart skiner och steker solen. Vi har blivit en liten grupp om 4 som springer och pratar lite, disskuterar erfarenheter, ultraerfarenheter och höjdmeter. Vi har riktigt trevligt och kilometrarna betas av. Vi kommer till en andra vätskestation och fyller på lite, för att sedan springa ännu mer uppåt. Nu öppnar landskapet upp sig och man ser ut över helt oslagbara vyer, vi når vändpunkten på banan och passerar ca 25km. Jag känner mig rätt pigg och fräch här, når ytterligare en vätskestation och äter lite godis och frukt, fyller nog dock på för lite för efter ca 3 timmar börjar det kännas tyngre, banan går åter uppåt och jag sliter i värmen, har fått sänka tempot och släppa min lilla grupp.
 
 
 
Sen kommer nog banans värsta bit, nedför! Stenar överallt och nedförslöpning när man redan har hållt på en stund gör ont, vet inte hur många gånger jag sparkade i mina stortår men på slutet ville jag nästan gråta. Tempot fortsatt sjunka och värmen steg, någon rapporterade om 40 grader och ja det var varmt. Hittade en liten bäck att lägga mig i och det gjorde jag. Sista 15 kilometrarna var tuffa men helt underbara funktionärer och medlöpare gjorde det genomförbart. När jag åter nådde asfalten ville jag inte springa mer men då så jag Robert med kameran så det var bara försöka luffsa på. Kom in i mål på plats 21 och tiden 5:51 och ända svensk..





 



Livet är inte så svårt när man får en öl i handen
Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar