söndag 9 oktober 2016

Dark Trail Runners - Horns Cup 2016

Att bli inbjuden till lopp är några få förunnat så när inbjudan kom så tänkte jag genast: japp, bare´te´o köre´! Så nu i helgen var det äntligen dags att bege sig till Smålands mörkaste skogar omkring Sjunnen tillsammans med andra löpgillande hårdrockare. Beskrivningen var att loppet skulle gå på varvbana relaterat till logistik och att det var nedkortat från ca 21 till ca 18 km..MEN att det skulle vara 18 kännbara kilometrar.



Det var sant.


När jag åkte ner så var jag en blandning av nervositet och taggighet inför lopp som brukligt är. Väl på plats efter att ha träffat alla så blev peppen ännu bättre. Banbeskrivning och genomgång inför loppet..och sedan iväg till starten. Jag körde med min nappflaska (vätskeryggan) och lite extra gel ifall jag skulle springa vilse.

Startskottet gick och Raz stack iväg tillsammans med Magnus medan jag och Wayne höll ett ltie mer sofistikerat tempo initialt. Jag trodde att jag skulle bli avhängd ganska tidigt och hade ställt in mig på att plocka in vimplarna på andra varvet. Återkommer till det.

Banan var lagd med mycket varierande terräng men med 97 % i skog och terräng. Väldigt krävande bana, men fantastiskt rolig! Stigar, stigar, någon grusvägsbit och mera stigar. Uppför och uppför och sedan nedför..i ett härligt höstigt 8:gradigt småland.

De tappra mörka stigfinnarna



Wayne och jag körde på i ett jämnt tempo och jag undrade när han skulle sticka och jag avhängd. Men vi höll ett bra tempo rakt igenom. Vi såg ryggarna på Rasmus och Magnus vid första långa flacka banan och sedan var nästa gång i målet. Lite skönt att inte bli varvad ändå..

Vid varv två så kändes kropp och ben helt ok. Kanske beroende på tempot eller sällskap. Skönt att bitvis tugga lite och bitvis lufsa på i ett bra tempo. Omväxlande och rätt mycket teknisk löpning gjorde att man inte kunde slappna av utan var tvungen att vara på alerten.


 ca 9 km banan



Höjdkurvan..

Som sagt..backar och backar kräver sin kraft både uppför och nedför. Själv är jag rätt stolt faktiskt. Brukar alltid vara tvungen att behöva stanna och gå ett par meter då och då, men nu sprang jag hela klabbet i ett nafs. Eller nafs och nafs..jag sprang alltihop i alla fall!

 Etta: Rasmus


 Tvåa: Magnus



Treor: Wayne och Uberschwester


Wayne och jag kom in på delad tredjeplats, medan Magnus klippte andra platsen och Rasmus dansade in på förstaplatsen. Natascha fick bryta efter ett kort tag tyvärr och gjorde DNF.

Årets pokal måste ju onekligen vara denna pjäs! Vilken grej! Sjukt imponerande

 Pokalernas pokal


Rasmus beundrar pokalen


Vi andra erhöll även finfina grejer som Salming Running glädjande hade sponsrat med! Stort tack för det! 



Vi som kom på första upplagan av Horns Cup blev glatt överraskade av att få en hemlig gåva av presidenten Daniel: Signerade glas med Dark Trail Runners! Vilken grej!


Nu kan man dricka sportdryck fint utan att skäms!

Stort tack till alla inblandade men framförallt till dig Daniel som roddat detta, kanoners! Allt från boende, själva loppet och käk! Ser fram emot nästa års race!!


Kul detalj om SJunnen. De har ett spa i en gammal korvkiosk som numera går under namnet korv-spat..roligt.


Korv-spat



Actionbilderna är tagna av Mr President himself..

Är du intresserad av vad DTR är? kolla mer på: 

Facebook: https://www.facebook.com/darktrailrunner/?fref=ts

Twitter: @darktrailrunner

Instagram: darktrailrunners




Horns up!


//Marcus 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar