måndag 18 april 2016

Testschwester testar - Merrell all out crush light

Nu på vårkanten hade jag turen att få testa ett par skor från Merrell. Deras nya terräng sko All Out Crush Light. En lätt sko gjord för terräng och utanför terräng. Kanske även siktar på att ta mer marknad i swimrundjungeln där materialet fortfarande är i sin linda. Sporten i sig har ju fullkomigt exploderat de sista två åren. Specialgrejer både på våtdräkter, paddlar och skor.

Jag har haft lite problem med en hälsena vilket gjort att de lång-långa passen tyvärr inte blivit av, men jag tror att jag har kört dessa i dess rätta miljö ändå. Smärtan har initialt varit hanterbar och verkar nu peppar peppar inte påverka.


 Röda och fina innan testet


 Symmetriskt placerade osymmetriska dobbar på 5 mm


Den versionen du kommer se...



Så här står det i produktbeskrivningen: 
Smidig och lätt terrängsko med snabbtorkande och ventilerande ovandel. Förstärkning i framfoten och UniFly™ mellansula ger optimal bekvämlighet för fötterna. 
Merrell All Out Crush Light är en sko för dig som gillar hög fart på varierande underlag som sten, löst grus och branta backar. Skon är klädd i snabbtorkande och ventilerande material, samt sömlösa överdrag som ger stöd. En skyddsplatta i framfoten förstärker den del som är utsatt för både stenar, rötter och snår. Mellansulan med UniFly™ är både responsiv och behagligt dämpande. 
M Select GRIP i yttersulan ger bra grepp i svår terräng.

Specifikationer:

- Ovandel: Mesh, överdrag av syntetmaterial
- Mellansula: UniFly™
- Yttersula: M Select GRIP
- Nivåskillnad tå-häl: 7 mm (lite underligt då det ibland står 6 mm också..kanske spelar mindre roll i praktiken) 



Jag testade ju ett par Merrell även förra året; All out Peak:


Storebror

Den är betydligt grövre och robustare än årets sko. Större skydd för foten och således även lite tyngre. All out chrusch light är en lätt sko som sitter mycket bra på foten. Mina fötter ser ut och påminner lite som simfötter. De är ganska platta framtill och plaskar lite lätt när man går. Jag har känt att vissa smalare skor blir att jag får rulla ihop yttersidorna på fötterna inåt som en rulltårta typ. Visst, det går bra ett tag, men i (rulltårte-) längden blir det sällan skönt eller trevligt för någon med sån lösning. 

Att ha en bredare träffyta gillar jag. Ultragrabbarna i TFU (Team Fillinge ultra) gillar smalare skor..men jag, The Traktorlöpare vill ha mer yta för att må bra. 

Crush light är på intet sätt breda som snöskor om du får den bilden framför dig, utan smidig och nätt ändå. Jag har sprungit både transportlöpning på grus-asfalt och träsk-stig miljö. Skon levererar beroende på hur din försäsong sett ut, men du kan inte klandra skon för dåligt förarbete. Min löpning stegras bitvis nu och jag ser en ljus framtid, typ. 

Hälkappan är mjuk och följsam. Lästen skyddar bra, den ger en ombonad känsla. Tåskyddet funkar bra om det är där som man stöter i. Det kanske är lite kort upp på foten, men det gör ju att skon blir mjukare och mer följsam. Jag har ibland fått stenskott uppå tårna och det där oskyddade området strax ovanför där tårna fäster i resten av foten. Det gör ont utav helvete och finns ingen sko förutom graninge som skyddar där. Plösen sitter som en smäck och skon har ingen innersula som halkar omkring. Man kan tro att det skulle skapa friktion och skav, men jag har inte känt av något av det. Det nät som går runt skon är genomsläppligt och luftigt. Men det är kanske där som skon har sin svaghet om man ser till hållbarhet över tid. Det känns robust och rejält, men jag kan tro att vassa stenar under vatten eller buskage kan tära på det. Får utvärdera efter säsongen. I alla fall en riktigt skön sko att ha på sig. 


Skitiga skor är glada skor


Gummiblandningen under skorna som är gjorda för terrängen verkar vara en historia för sig. Alla skofabrikanter har sin mix. Merrell har lyckats bra på de flesta underlag. På grusväg och asfalt så är de som vilken sko som helst. Följsam och smidig. Man känner inte av dobbarna utan de arbetar som en helhet tillsammans trots den tunnare sulan. 



Äska stiglöpning


Jag upplever att det är inne på stigarna som de trivs allra bäst. Riktigt bra grepp över rötter, snabba hit-och-dit spring, upp och nedför inga problem. De enda tillfällena som jag har upplevt som en utmaning är mossbeklädda regnblöta stenar. Då har jag känt att greppet inte riktigt varit super-mega bra, utan har fått tassa fram. 

Men om man tänkte exempelvis swimrun..hur längre springer man på hala klippor som alla tjatar om? totalt 100 m på ett lopp över 35 km?? så jag känner nog att just de metrarna kan jag ha överseende med att ta det lugnt. Det är inte där som jag tappar farten.  

Vissa skor som man får på sig liksom vill springa av sig själva. Ni vet att man liksom inte kan stå still för att man bara vill lite till framåt. Det här är en sådan sko. Den vill röra på sig och den vill framåt, utåt, bortåt. Skön känsla när man får lite hjälp av skon. Jag vet inte riktigt vad som gör det. Men vissa skor bara skapar den där känslan. Det blir ju så mycket roligare löpning då. 



Rätt terräng


Jag var och hittade nya stigar häromdagen. Makalöst roligt och med de här skorna på så var det lite extra roligt. Inga problem med nåt. Min häl och hälsena har inte sagt till om några problem sedan jag började springa med de här skorna. Jag tuggade på, småskrattade och verkade nog allmänt psykotisk. Men sånt väder och den miljön...gooddaammiitt!! Det går ju inte så fort när jag springer, men i terrängen så tuggar jag faktiskt på. Jag tänker att jag ger oss traktorlöpare ett ansikte, typ..som en "Grålle"..



Perfekt miljö för All out crusch light



Summering: 


Utmaningar för all out crush light: 
Man kan ju ifrågasätta vissa saker som till exempel "vanliga" skosnören på en terrängsko. Kanske spelar inte det någon roll för mig i praktiken, och det är ju inte så svårt att byta heller om man tänker på gram, distans och swimrun. Nu är ju inte 3 gram hit eller dit det som fäller avgörandet för mina upplevelser så det spelar inte någon roll i praktiken. Å andra sidan så är de svåra att slita av..vilket jag har gjort med andra skosnören..så det kanske ska vara på plussidan också. 

Att inte ha fullt grepp på hala stenar kanske ska stå under nackdelar också. Det finns säkert dom som har bättre grepp där. Jag kan ha överseende med det också då det är ganska liten del jag springer på just det underlaget. Kör man swimrunlopp så är det egentligen bara upp på vissa klippor som det kan vara knepigt och det rör sig ju inte om så många meter så sånt skiter jag fullkomligt i. Viktigare att ha en sko som du trivs med och som funkar på distanserna mellan vattenpölarna. 

Att de är lätta bidrar ju även till att skyddet blir sparsammare. Beroende på underlaget så kan det kännas. När jag sprang på stenunderlag så känns de vassaste stenarna ibland igenom. Beroende på vilka underlag man ska springa så får man ju välja vapen efter striden. Ska man springa bland mycket vassa stenar så kan jag rekommendera storebror istället. Där kände man inte något under fötterna. I crush light så får man mer känsla istället för bandvagn. 


Fördelar med all out crush på fötterna: 
I terrängen som stigar, grus och träsk så är de fantastiskt bra. De funkar på asfalt också, men det är inte den rätta miljön. Härligt grepp hela vägen och följsamt som en våg. Lagom skyddad fot utan att bli för tung. Jag tror att den här skon kan passa lättare löpare också. Förra årets modell kändes mer robust, men också kanske tung för de snabbaste grabbarna och tjejerna. Känslan när man springer är viktig tycker jag. De här levererar glädje i löpet och vill verkligen framåt av sig själva. De vill inte stå still. Skön känsla. 




//Testschwester
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar