måndag 20 oktober 2014

Test - Tailwind Nutrition

Vi fick möjligheten att testa Tailwind Nutritions produkter för att se om de kunde hjälpa oss att bege oss bortom och längre från comfort zone. I beskrivningen av produkterna så finns förklaringar om att de framtogs efter Leadville 100 för att framförallt ge energi men även inte skapa härdsmälta i magen.

Vi fick en större påse samt flertalet engångspåsar.




Smakerna är väldigt neutrala trots att de har god smak. Svår beskrivning kanske men Mandarin, som på bilden ovan, smakar väldigt lätt men på ett bra sätt. Inte som alldeles för utspädd saft som man kan råka ut för ibland.

Vi fick många olika smaker, däribland "neutral" som smakade just neutralt..men lite som resorb fast mycket lättare. Väldigt bra med dessa smaker tycker jag. De tar inte över hela sinnebilden och kletar sig fast. Ner direkt i magen och ger energi. Ett annart stort plus är att de blandar sig väldigt lätt. Testade ett annat märke där jag hällde den energin i en vattenflaska innan biltransport i två timmar vilket resulterade i vääldigt utspädd saft och en tjock klump på botten som jag märkte strax innan loppet...måttligt nöjd.

I alla fall så har jag framförallt använt Tailwind när jag kört mina längre pass i simhallen men även när vi i Teamet körde kombinerat pass där vi sprang omkring Stångån först för att sedan gå ner i bassängen och simma också. Ett slags Swim - o - run pass. Mina längre simningar var 5 km samt 8 km pass i simhallens 25 meters bassäng, vilket krävde lite energi för att ha pannben nog att köra igenom. Funkade toppen alla dessa pass för mig. Kände att jag hade energi och mental stabilitet (nåja) genom hela passen.

Jag skulle dock blanda lite skarpare och kanske hälla i en halv skopa till för att få lite mer krut i flaskan. Kände även att jag behövde kissa oftare, men vid en närmare analys så inför dessa längre pass så fyllde jag även på med utökad vätskemängd vilket kan förklara en högre mängd diures.

//Marcus





Min erfarenhet av Tailwind är förstås färgad av mina högst personliga åsikter om nutrition, sportdryck och vätskeintag. Allt annat vore konstigt. Under träningspass är min grundinställning att kroppen, och därmed jag, klarar sig bra utan vare sig vätska eller tillförd energi. Behöver inte. Ska inte ha. Punkt. Kommersiella krafter och en intensiv lobbying har skapat bestående och långvariga negativa effekter för genomsnittsmotionären genom tossiga råd om vätskeintag vid fysisk aktivitet. Mycket talar för att vätskebrist inom tex löpningen aldrig har varit orsaken till dödsfall. Däremot är det helt klarlagt att för stort vätskeintag, enligt tidigare rekommendationer, har orsakat flera dödsfall i samband med löpartävlingar. Man har kunnat se en korrelation mellan reklam- och lobbyingbudget och antal rekommenderade ml sportdryck - fler satsade kronor har ökat friidrottsförbundens rekommenderade volymer sportdryck. Sjukt! Trenden har som tur var vänt och en mer sansad bild av försluster, behov och intag sprider sig sakta.

Alltså, jag är skeptisk och mitt förhållande till sportdrycken är svalt. Kroppen behöver mindre vätska än man tror och törst är ofta en bra indikator på om man behöver fylla på. Vid tävling på halvmaradistansen och uppåt och vid träningspass över två timmar eller vid löpning i intensiv värme så dricker jag oftast något med jämna intervall. Gärna något med energi. I första hand för att hålla hjärnan glad. Som för att signalera att "det finns plenty av energi, ingen fara, det är bara att låta benen fortsätta trumma på". Får hjärnan för sig att energi är en bristvara, då är det kört. Systemen sätts på sparlåga, farten sjunker och känslan av trötthet sprider sig i kroppen. Kanske kan man stapplande ta sig hem. Kanske måste man ringa efter skjuts. Kanske överdriver jag lite. I vilket fall kan fettförbränningen tränas så att även 90 till 120 minuters aktivitet kan funka bra utan sportdryck, geléer eller annat. Vid träning alltså - vid tävling pytsar nog de flesta på med energi.

Tailwinds hemsida står att läsa att drycken:
1. täcker både behovet av vätska, energi och salt
2. tas upp snabbt
3. är snäll mot magen
4. är enkel att använda och dessutom billigare än vissa konkurrenters

Det är rätt mycket lovat. Jämför man texten med hur andra tillverkare beskriver sina produkter är jargongen rätt lika: vi har en produkt för dig som är unik i sitt slag. Så är det ju och det är man som konsument förstås medveten om. Tailwinds hemsidan är enkel och sprider inte osanna budskap. Förutom när det gäller enstaka detaljer som beskrivs väl naivt. Tex läser man att produkten inte innehåller "konstiga E-nummer" och då verkar det som att den är fri från E-nummer om man betonar just konstiga. Såklart innehåller även denna dryck tillsatser, tex E170, E331 och E508. Just dom här surhetsreglerande tillsatserna brukar associeras med magproblem, men dom finns kanske i mindre mängd i denna sportdryck. Bortsett från detta och enstaka andra detaljer man kan anmärka på är hemsidan personlig och tilltaland okommersiell. Skönt!

Tailwinds sportdryck tycker jag vinner på smaken och enkelheten. Smaken är neutral och fungerar säkert väldigt bra efter många timmars sippande. Söta och kladdiga smaker blir ju snart outhärdliga. Mina test av Tailwind har varit vid kortare aktiviter, inte under många timmar, men erfarenhetsmässigt vågar jag nog påstå att den skulle funka bra. Om själva idén med tre-i-ett systemet (vätska, energi och salter) verkligen fungerar under långa tävlingar eller långa långpass skulle drycken bjuda på en enkelhet och smak som verkligen är svårslagen. Hade jag testat Tailwind under mina långa långpass (ca 50 km i 30 graders sommarvärme)  inför UltraVasan hade jag kunnat uttala mej mer exakt om hur den funkar. Kanske får jag tillfälle att komma med ett utlåtande efter ett +30 km pass under hösten?

//Andreas







Mina (något för få) erfarenheter av Tailwind är både positiva och negativa. Jag gillar konceptet och helheten i att täcka både vätske, energi och saltbehovet samtidigt som smaken var väldigt lätt och god. Den var neutral och min mage gillade verkligen Tailwind, jag har en känd löparmage (fråga sträckan mellan Ekängen och city, finns inget mer välgödslat område i Linköping). De mindre bra sidorna var att jag precis som Marcus fick en känsla av ökad urinproduktion samt att jag behövde blanda mycket mer koncenterart än rekommenderat för att få tillräckligt med energi. Jag är nog också som Andreas och kör sällan träningspass med ryggsäck för vätska och energi men för de längre passen har jag gärna Tailwind i ryggan i framtiden.

//Fredrik




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar