tisdag 19 augusti 2014

UltraVasan del 1 - Inför

Tisdag kväll, halvsent. Väskorna är packade och en lista över sista-minuten-packningen vilar tryggt på köksbänken. Kläder, mat, skor och prylar. Hur mycket kan man behöva under fyra dagar i en stuga? Rätt mycket tydligen om man tittar på de två resväskorna och diverse andra påsar och väskor. I morgon, strax efter lunch, startar färden mot Sälen för lördagens UltraVasa - 45 alternativt 90 km att avverka löpandes. Fredrik, Lisa, Malin och jag. Fredrik och jag 90 km. En ansenlig andel av Team Fillinge Ultra är under helgen verkligen ultra. Smakar fint!




Känslorna är ändå blandade. Som vanligt infinner sig osäkerhetens fula tryne: är inte långpassen du avverkat rätt få till antalet? Du kanske hade behövt fler av de långa backpassen va? Överhuvudtaget, är inte 90 km onödigt långt? Dessa frågor hör till, för egen del i alla fall, och bidrar till att öka fokuseringen på uppgiften. Ett sätt att titta tillbaka och analysera planeringen och utfallet. Värre är det med rädslan. Den finns där också. Rädslan för smärtan. Och tröttheten. Och att bryta. Rädslan att bryta är egentligen obefogat störst. Att bryta framkallar känslor av misslyckande efteråt men samtidigt vet jag att risken är rätt liten. Jag bryter inte. Rädslan för smärta och trötthet är mer av det verkliga slaget. Det gör ont och man blir trött. Punkt. Men samtidigt söker jag ju tröttheten. Jag vill kämpa under lång tid och övervinna tröttheten och min egen litenhet inför en annalkande utmattning. Det är en del av upplevelsen att vid målgång känna sig större än tävlingens motståndet. Att få vara klar, att komma i mål, är verkligen omvälvande. En storhet i att jag inte gav vika. För att inte tala om att fullständigt ge sig hän i eftersnack med andra som delar upplevelsen. Smärtan under resan skulle jag däremot mycket gärna vara utan, den tillför inget speciellt. Visst är det skönt att komma i mål och slippa springa med en kropp som gör ont men det onda brukar ändå finnas med ett par extra dagar och innebär för mig ingen dimension av upplyftande upplevelser.

Jag är nöjd till 90 % med mina förberedelser. Jag har haft en hygglig volym av löpning räknat i km. Jag har tränat varierat: långa långpass, vanliga långpass, intervaller, snabbdistans och backar. Och en del utfyllnadspass. För 10 extra procent skulle jag vilja ha haft några fler långa långpass och lite mer av styrketräning för ben och bål. Men jag är ändå i stort nöjd. Kanske några fler km/vecka också...

Rädsla och tvekan till trots, UltraVasan är en riktig käftsmäll till äventyr! Bara att försöka njuta lite av smällen också...

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar