måndag 26 december 2016

Nilssons återblick 2016 - plats fyra och tre

Nu fortsätter fem-i-topp-listan över årets höjdpunkter i tävlingssammanhang.

#4 Öppet spår - skidor, Sälen till Mora, 90 km, 8:05:00

Perfekt väder och perfekta spår. Perfekta skid-mates inför och under färden i bröderna Wirenmark. Förutsättningarna kunde knappt vara bättre. Ner mot minus 10 grader vid start och utlovad sol och klarblå himmel på väg till Mora. Historisk mark och en tävling som liksom utgör en del av nationalarvet, skidåkningen finns i generna. Vasaloppet (även om vi just åkte öppet spår) som är känt över hela klotet och lockar hundratalet nationer att åka skidor i Gustav Vasas spår. Klart man ska testa det här nån gång!

Kunde ha tränat mer. Kunde försökt att bygga överkroppen något i alla fall. Kanske staktränat i alla fall. Kom verkligen inte helt oförberedd men inte heller redo för utmaningen. Lite slarvigt kan tyckas men jag tycker inte att det är så roligt med skidåkning egentligen. Varför då åka 90 km överhuvudtaget?! Jo just för att få göra det, för att kunna kryssa Vasarutan. Och kanske lite grand för att jag sprungit Ultravasan 90 km.

Det blev några sega timmar i spåren mot Mora och de lätträknade träningsmilen på skidor var för min del verkligen inte tillräckliga för att njuta av upplevelsen eller för att göra en bra tid. Men jag tog mig i mål. Jag skadade mig inte trots flertalet urspårningar. Jag lyckades undvika att få spårgrannens skidspets inkilad mellan revbenen in i höger lunga i samband med de många omkullåkningarna. Inte heller överansträngde jag någon kroppsdel som hindrade mig från träning efteråt. Alltså, på det stora hela riktigt lyckat!

Jag hävdar att man ska göra Vasaloppet/Öppet spår om man ska kalla sig konditionsidrottare! På en värdig plats fyra alltså. Och ja, Wirenmarkarna kom ca fem minuter före.


Glada innan start


Kass skärpa men inte helt nöjd

Läs mer om Öppet spår 2016 HÄR.



#3 Ekängen Triathlon - sprintdistans 300 m - 18 km - 5.5 km, 58:21

Runt Linköping finns material för en hel sprinttriathlon-cup. Gammakil, Björsäter, Sturefors och Ekängen. Det finns säkert fler. Ofta är stämningen på dessa amatörevenemang uppslupen och gemytlig. Även om den största andelen tävlande är amatörer så finns en del som kan stoltsera med semiprofessionell status. Att titta på vilken cykel som rullas mot T1-området för att bedöma just sådan statustillhörighet är vanskligt, eftersom nästan hälften av de tävlade har cyklar som inte riktigt ser ut som cyklar och därtill kostar som en hygglig bil. Miljön är trots det familjär och inkluderande!

Mina minnen från tävlingen är lite rosaskimrande även om simningen bjöd på svårt motstånd. Hård vind och stökig sjö. Därför kortades simningen av till ca 300 m. Kanske blev det till slut ännu kortare. Fullt tillräckligt var det i alla fall. Förstås hård vind under cyklingen också men vad gjorde väl det - jag hade ju mina nya hjul på hojen. Ett sant nöje att trampa på och veta att bara hjulen resulterade i en tidsbesparing på kanske så mycket som 30 sek! Löpningen var om möjligt ännu bättre och jag kunde komma ikapp och förbi tillräckligt många för att sluta som tvåa i motionsklassen. Sånt värmer ett amatörhjärta.

Blåsigt och vågigt

Här är jag faktiskt väldigt glad

Anmäl er till Ekängens utmärkta triathlon HÄR.

Återkommer inom kort!

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar