tisdag 14 juni 2016

Karriärens första VINST!

Björkfors GOIF annordnar varje sommar "SOMMARCUPEN" en samling löpartävlingar runt om i östergötland/kinda kommun. Tävlingen är för deras medlemmar gratis och kostar för oss vanliga svenssons en spottstyvel. Tävlingen är öppen för alla oavsett ålder och nivå.
Ett perfekt tillfälle och möjlighet att ta med familjen ut en vardagskväll, umgås och röra på sig lite.

Vi har sommarstuga en bit utanför Björkfors så jag har därför sett plakat om denna cup, dock aldrig tagit mig tid till att delta (snarare haft förhinder) men nu fick det vara slut med ursäkter så jag stoppa fru och Vilda i bilen och åkte till den första deltävlingen i Rimforsa.

Väl i Rimforsa möts vi av en kvinna som sitter vid ett campingbord med ett litet kassaskrin, några nummerlappar och stort leende på läpparna, ett barn och en äldre herre på en bänk bredvid. Rätt småskaligt och enkelt och alldeles östgötskt och underbart.
De frågar om vi vill springa och var vi kommer ifrån, vi svarar TEAM FILLINGE ULTRA, vi är överallt!
Vart efter klockan går och vi passerar utsatt starttid droppar det in lite folk, fram för allt i barnklasserna men även en hel del föräldrar. Vi blir indelade i åldersklasser, Vilda 5 år får springa 1km, Lisa 38år får springa 4km, jag 35 år får springa 7km - Tjoho, jag fick mest valuta för pengarna!

Starten för barnen går och det spurtas från start till mål, vissa släpar dock då de gått ut lite för hårt.


Vilda, nöjd och törstig efter målgång.

Sen släpte de iväg några ungtuppar som skulle springa 2km.

Sen...var det vår tur. Snabb genomgån av banan som skulle gå på eljusspår, skogsstigar och lite skogsvägar. Tittade snabbt över konkurensen och såg ett eller två hot. Tänkte att jag skulle öppna lagom hårt för att sedan öka. Någon sparkade upp en startlinje med foten och sen gick starten.

Jag och en kille till tog komandot, stegade iväg i rätt bra fart upp för spåret, började snacka lite och hade allmänt småtrevligt. Kände lite på varandra och kollade av vad vi brukade träna i vanliga fall. Hörde ganska tidigt att han ökade sin andningsfrekvens rätt bra så jag ökade farten något och ställde ett par frågor till. Efter tre kilometer kom vi ut på ett kort avsnitt asfalt och sedan in i skogen igen, såg en rätt bra uppförsbacke och tänkte, nu kör vi.. Ökade farten ytterligare och lade iväg uppför, lyckat! Han tappade och kom aldrig riktigt igen. Försökte hålla uppe farten på de resterande kilomtrarna med tanke på att varje sekund räknas (läs reglerna).
När jag närmade mig målområdet såg jag Lisa passera mållinjen för 4km och kunde trycka på lite till och säkra segern ca 35 sekunder före tvåan och historiens första vinst i ett löplopp var alltså säkrad. Tyvärr inga prispengar, pokaler eller äns prispall men jag får väl helt enkelt ställa upp i fler deltävlingar och vinna hela skiten..


Glada och spända innan start.


Lisa på upploppet


och jag strax efter.. Först i mål bland herrarna!!

Ett mycket trevligt och mysigt lopp med fokus på gemenskap och glädje. Prova vet jag!
Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar