söndag 11 juli 2021

Sport, lek och trivselhäng

 Eftersom det inte blev något sportande i Jönköping  med Ironman som vi skulle kört på utsatt datum så blev det till slut en liten triathlongrej ändå. Några kreativa själar diskuterade fram alternativet att göra alla grenar och distanser men lite var för sig för att lösa det lite praktiskt och trevligt. 

Till slut blev vi ett litet gäng som ville idrotta tillsammans. Utmärkt ju. Man kan hänga med och köra det man kan och orkar. Ingen tävling alltså, utan mer sporta ihop vilket skapade en bra och trevlig stämning. 

Vi utgick från Fredriks residens, hade ombyte, energi, cyklar och allt sånt där. Vi började som man bör i triathlon med att simma. Så vi traskade bort till badet. Mulet, ruggigt och jävligt. Hot om åska och spöregn hela dagen alternativt som och 25 grader varmt beroende på väderleksrapportör. 

Målet var att simma från den "stora badplatsen" till badet och bryggan som ligger närmast Fredriks boende. Ca 1900 m beroende på sim-orienteringskvaliteter. Några hade inte simmat på länge och gick ner lite tidigare så simmet blev överkomligt medan vi andra, ca fem stycken gick vidare för långbad.

Upp och nicka sockerdricka



Bra med små orangea bojar så man syns när man är långt bort..


Påklädning av gummiförstärkning, uppblåsning av bojarna och i för att veva. Märkte direkt att draget i kroppen fanns där vilket var skönt. När man riktigt får tag i vattnet. Go känsla! Vevade på ett tag och stannade till för att se att de andra var ok. De var en bit bort, men såg ut som att de tre sista hade varandra i närheten - bra om något skulle hända. 

Så jag fortsatte veva på tills jag jag var vid bryggan. Klart nöjd med 1.40 i snitt per hundring när det kommer till utesim och utan spadarna. Att inte bli uppäten på vägen var också ett plus. 


Alla glada och nöjda med ett par stycken årslängsta och något livstidslängsta sim! Glädma för alla!


Simsalabim - 30 minuters bad. 


Väntade in de andra och lite småsnack för att börja gå uppåt för omklädning till cyklingen. Påfyllnad av lite energi, smörjning och funderingar på klädespersedlar

Med den absolut billigaste och tyngsta cykeln (och kanske minst cykelvana) så visste jag att det skulle bli förhållandevis kämpigt, men de andra var snälla och höll igen lite samt väntade då och då. Roxen runt är ett klassiskt varv när det kommer till cykling. Ca 9 mil runt. Ganska backigt och rätt mycket vind gjorde att benen fick arbeta faan ibland. 

Själva varvet börjar ganska lugnt och platt för att övergå till backar, backar och ännu mera backar. Dock faktiskt väldigt vackert bitvis vilket lindrar smärtans bistra smak. Jag försökte hänga med så gott det gick i alla fall och de andra höll ett makligt tempo för att vi skulle köra ihop. 


Woxen wunt



Kort stopp för att vrida runt vägvisare för att förvirra ryssen


Ett kort stopp för lunch i Norsholm var ett trevligt inslag. Dagens fick det bli. Kåldolmar. Det var länge sedan. Gott och skönt att sitta ner lite. Något lättare och plattare på sista tre milen och lite hemlängtan gjorde att det ändå kändes överkomligt. Värmen var påtaglig och tryckande vilket krävde mycket energi också. Här fick jag börja slita ordentligt. 

Märktes att de andra var väldigt mycket starkare och trampade med lätthet medan jag verkligen fick kämpa. Kul ändå att sporta tillsammans och gagga lite (när man orkade det). Vi kom till slut fram och tillbaka i Ekängen där det blev att dricka, byta kläder till löpet och försöka samla ihop den lilla orken som fanns kvar. 


7 km från ovan


Tre varv på en 7-km:s slinga var planen. Nu hade värmen tilltagit och det kanske var 3000 grader i skuggan. Jag har väldigt svårt för löp när det kommer till det värmepåslaget. Sjunker ihop som en blöt basker. Detta tillsammans med räddman för de quislingar till vader som jag bär på skulle haverera gjorde den mentala biten "arbetsam".  Lite frustrerande att ha vader som är köttigare än låren men knyter ihop sig som igelkottar när det vankas aktivering. 


Efterhängs-häng



De övriga stånkade men kämpade på med hyfsad lätthet på foten. Urstarka! I alla fall så kämpade jag på fram tills dess att det inte gick längre och du kutade jag ut i Roxen istället och lade mig där ett par minuter. Fick ner inre temperaturen med 40 grader ungefär. Funderade på att simma tillbaka, men hejdade mig. Hjärnan började fungera någorlunda igen och jag stapplade framåt till garaget hos Fredrik. Beslöt mig för att lägga mig lite i gräset och titta på molnen, gosa med hundar (där var jag bäst) och skämmas lite istället. Bra beslut. Faktiskt. 


Bäst


Efteråt så blev det lite småsnack, ett litet bad till och lite energitillskott i olika former. En enormt härlig dag och bra start på semestern. 


Vila och återhämtning är också viktigt



Stort tack till dig Fredrik för uppehälle och all energi!


Tack alla kämpar för en rolig dag! 


//Marcus 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar