söndag 13 augusti 2017

Ekängen Swimrun

Superatleterna Therese och Andreas Malakow är inte bara svinbra på att idrotta själva, de är även arrangörer av världsklass. För andra året i rad så anordnade de Ekängen swimrun. En varvbana där man kan köra 5 eller 10 varv. Ett varv är ca 1 km att springa och 250 meter att simma. Egentligen ett perfekt tillfälle att testa på vad swimrun är och varför det är så roligt.

Precis som förra året så var det lite molnigt och småduggigt. Men skön stämning och kul att träffa idrottare som både kan sporten och nya som skall testa på för första gången.

Förra årets vinnare på långa distansen: Fredrik var med och skulle försvara titeln, och Vinnare på korta damklassen: Kristina hade tänkt att göra det också trots bråkande höft. Lisa och Malin körde också i korta damklassen i år. Andreas var hemma och bakade munkar och åt mandelkubb.

Vi blev till slut 20 st som skulle köra. En ungefärlig ökning med 25 % från förra året. Roligt! Av dessa så var det 5 st herrar och en dam som körde långa, och alltså 14 som körde korta klassen.

 Säkerhetsinformation


Receptutbyten


Raceinfo av ledningsgruppen, sedan var det att ställa sig på starten. Även om simningen är kort så är det lite skönt med våtdräkten. Den är inte toppklass för simmet, men väldigt skön att springa i. Man ska ju egentligen inte köra otestade grejer på race, men jag gjorde det ändå: Körde mina Salming Race, version 1.. funkade så här i efterhand mycket bra.. ; )

Fredrik drog iväg som ett jehu som vanligt. Han fick med sig 4 st till som löpte på riktigt bra. Jag höll ungefärliga jämna steg med de första med ca 50-100 meter bakom första varvet. Enligt klockan så sprang jag i 4' tempo vilket är lite för snabbt för mig såklart, men när det inte så långt så brukar jag orka ett tag i alla fall. Första halvan av löpningen är ju en lång och seg uppförsbacke. Sjukt jobbig! Annars är det egentligen bara asfalt att kuta på förutom sista biten där ca 30 meter är en stig.


Vi tog oss i vattnet på olika sätt....
 Fredrik


 Malin


 Lisa

Thomas

 Kristina


Marcus 


Äntligen ner i vattnet, de andra hade inte kommit så långt. Hoppar i och börjar veva lite. Försöker vila och dra ner pulsen. Funkar skapligt och sista biten av simmet lugnt och fint. Har simmat om alla här och är först upp på stranden. Hade räknat med att jag simmar bättre än genomsnittet i alla fall. Men lite oväntat att få en lucka. Börjar springa så de inte skall komma ikapp för tidigt. Hinner upp för backen och kröken innan Fredrik kommer SWIISSCCHH  och klapp i häcken. Ännu en kille kommer vinandes förbi. Tänkte att det är så här det kommer bli idag, att jag kommer efter på löpningen och simmar om eller i alla fall ikapp dom.

I alla fall så kom vi ner i vattnet för andra gången. De har inte nu kommit så långt och jag glider om dom igen. Stärkande! Upp på stranden, först igen. Oväntat och börjar kuta för att få lite större lucka så de inte hinner ikapp för snabbt. Men de hinner inte ikapp den gången utan jag är först i vattnet igen. Nu börjar jag veva lite hårdare för att de inte skall simma ikapp mig. Ologiskt med tanke på de två sista simningarna såklart. Men hjärntrött efter att ha sprungit lite för snabbt.

Upp först på stranden igen.. många hejarop - roligt! jag köttar på så gott jag kan på löpningen. Det tar ca halva löpningen innan andningen blir hanterbar men då kan jag trumma på. Springer om Lisa och simmar om några stycken till vid vattenleken.

Så här nära att varva.. tror nog att Fredrik riktigt hörde soundtracket till filmen Hajen här... 


Go känsla, men en oro över varför jag leder och när de kommer och stampar om. Det hör ju inte till vanligheterna att jag ligger i täten om vi säger så.. Det brukar vara att exempelvis Fredrik och Andreas kommer vinandes förbi. Jag försökte snegla bakåt om jag såg någon, men orkade knappt vrida på huvudet. Såg ingen i alla fall. Sprang om några till.

Tappade räkningen lite men fick hjälp av Therese och det var bara tre varv kvar! Fann nu får du öka sa jag till mig själv! nu får de fasen inte komma ikapp! Så jag började springa lite snabbare, så där på gränsen och försökte ta i lite mer på simningen.. och tja  det höll! Jag vann! Fantastiskt roligt! Var ca 10 meter på att komma ifatt Fredrik på sista simningen.. också roligt  hehehe..

DET HÖLL!!

Väldigt väldigt oväntat men också väldigt roligt så klart!!

7 minuter till tvåan: Andreas Kyrk och 8 minuter till Nils Winge.

Skönt när man ser utveckling och att träningen ger lite resultat. Även om Ekängen inte är världens största tävling så är det ju såklart väldigt roligt att vinna. Händer inte så ofta för mig.

Fredrik dammar in i mål


Team Fillinge Ultra försvarade alltså Fredriks seger från förra året då han körde långa också och vann. Jag körde korta distansen då. Mest för att jag hade haft en vad som bråkat lite. Kristina gick och vann korta klassen i år också! Roligt som tusan!


 Pallen på 10 varv:  Madelen Tonström (ensam dam att våga köra på 10 varv), Jag på första plats och Andreas Klyk på andra 


Pallen 5 varv: 1:a Kristina Vigren 6 minuter före tvåan: Gaelle Bjurström. Mattias Bjurström vann och tvåa kom Arvid Sandahl.  

Lisa kom in på 6:e plats men hade samtidigt simmat dubbelt så långt som vi övriga.. Imponerande! Malin kom in på en 4:e plats med endast 2 minuter från pallplats. Thomas som testade sporten för första gången kom in på en fin 5:e plats i korta klassen! Han pustade efteråt och tyckte att det var lite jobbigare än vad han hade trott.. men troligen inte sista gången. Simmade dryga 1000 meter är tungt på bröstsim, löparskor och utan hjälpmedel. Starkt!

Dagens TFU

Nu laddar Fredrik och  Andreas om för Ironman i Kalmar om en vecka. Vilken grej!

Själv laddar jag om inför Ekängen triathlon på lördagen om två veckor och sedan en utmaning väldigt utöver det vanliga på söndagen: Nowchallenge (www.nowchallenge.se). Kristina och jag skall upp som simma 14 kilometer. FJORTONTUSENMETER SIMNING!!  Galet såklart, men skall bli spännande i alla fall.. Vansbro 10 km gick ju skapligt.. och de sista 4 tar ju bara en timme till..typ hahahaha!!


Stort tack till alla som kom och tävlade och alla som var och hejade! sånt betyder väldigt mycket!

Framförallt stort tack till Therese och Andreas som roddat allt och för att ni är såna sköna lirare!

Perfekt swimrun att testa sporten


Jag och Therese ( Andreas satt nog i kanoten här) 


//Marcus 


Fotocred: Vilda, Malin, Lisa, Andreas och Therese M. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar