söndag 7 februari 2016

Det härliga utvecklingskvittot

I och med att jag inte har simmat så länge och har en väldigt sparsam historik gällande simning så är varje litet uns utveckling samt varje längds genomförande en liten milstolpe i sig. Jag frick frågan om att vara med på Amfibiemannen 2013 av en väldigt duktig simmare. Jag påbörjade harvandet i bassängen och letandet på internet efter kunskap. Det blev kanske inte det snyggaste, men vi fixade i alla fall det racet och mitt intresse för simning tog rejäl fart.

Snabb-passet från i lördags


Nu har jag gått på simkurser ett par terminer. Den som jag har gått nu i tre terminer heter "distanskurs". Det är väldigt många duktiga stryktåliga triathleter med ..och jag. Fokus ligger mer på hastighet och uthållighetsträning än direkt teknik (även om det finns med såklart). Förra terminen var det mycket stryktålighet över distans som tränades och den här terminen har vi lagt lite mer intensitet och fart på passen + att vi skall fokusera på ett simsätt till förutom crawl. Jag valde fjärilsim...

Längtar till sommaren och planerar för lite swimrun..



Förra veckan körde vi "T-test". 100 * 10 i maxfart med 10 sekunders vila. Så sjukt jobbigt! Efter det tillkom det ytterligare övningar med bland annat specialsimmet (det egna valet).

Ett roligt kvitto för mig själv var från i lördags när vi skulle köra 100:ingar. Har lyckats att pressa tider ordentligt. För något år sedan simmade jag 100 meter på 2 minuter. Nu fick jag tiden 1.16! Bra utveckling ju! Kan vara att jag tillbringat mer tid i bassäng men även gymmet där jag har fokuserat mycket på sim-gym-övningar.


Styrka är bra på många sätt

Det finns extremt mycket mer att utveckla såklart, och mitt vattenläge är tämligen mediokert, men jag tycker att det är skoj! Längtar riktigt mycket ut till att simma ute. Friheten där är fantastiskt härlig!


//Marcus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar