torsdag 9 april 2015

Bokrecension: Markus Torgeby - Löparens hjärta

Mycket har skrivits om Markus Torgeby. Text- och bildmedia expanderar sin bevakning av den mystiske och förmodade annorlunda enslingen. Han tillskrivs närmast kulstatus. Nu skrivs det ännu mer. Författaren Markus Torgeby släpper en självbiografi.

Markus Torgeby verkar växla mellan olika skepnader och uttryck. Han är hitom 40 års-strecket och har levt liksom flera liv. Rika liv men med skiftande inriktningar och innehåll. Eremitliv i skogen strax utanför Järpen i Jämtland. Jobb som hårmodell. Föreläsningar och löpläger. Han har tränat riktigt hårt. Inkluderat tillsammans med oändligt snabba löpare i Tanzania. Han har kört dubbla löppass dagligen i mer än halva sitt liv. Gudstro och väckelsemöten precis om knuten. Ströjobbat med diverse för att kunna fortsätta leva ett enkelt liv. Numera, som make och trebarnsfar, verkar vardagen mer lik hur de flesta har det. Kåtan i skogen är utbytt mot hus på egen mark. Jämtland och västkustens Öckerö. Periodvis boende och arbete.

En del av den rastlöshet som fanns tidigt som barn och fortsättningsvis under uppväxten, kläs i både fysiska och existentiella termer. Längtan efter utmattande fysisk aktivitet och det efterföljande sinnliga lugn som den muskulära tröttheten och tömda energidepåer skänker verkar ha varit drivkraften under många år i Torgebys liv. Kraven runt omkring oss påverkar oss olika. En MS-sjuk mamma och en tränare med en egen agenda för Torgebys löpning medförde behovet av en frizon. En plats och ett tillstånd där kraven inte formas av en kvalificeringstid inför SM- eller EM-deltagande. Krav ska istället kännas i kroppen och vara på riktigt - kyla, hunger och trötthet. Äkta krav. Tillvaron i sin renaste form. Mot, och senare med, naturen och ett avskalat liv kan man hitta sig själv. Lära sig hantera sin egen roll i en större gemenskap. Att bo i en kåta i skogen är i boken en del av en verklig resa, ett högst reellt tillstånd där kampen för överlevnad blir tydlig och påverkar innehållet i en dag. Kåtan är också en metafor för den mentala kamp vi alla i någon mening dagligen för mot de måsten som vi själva och andra skapar. Från första sidan beskrivs människans utsatthet i ett modernt samhälle. Vare sig man läser texten om människan Torgeby eller associerar vidare till sig själv eller någon annan så griper orden och berättelsen tag i läsaren. Att inte passa in. Språket är okomplicerat och tydligt, ger muskler, nerv och driv. Situationerna och människorna beskrivs kortfattat men texten ger ändå en exakt känsla av trovärdighet. Markus berättar och jag förstår. Inte sällan saknas värderingar. Händelser och individers handlingar redogörs för utan tydligt ställningstagande för eller emot. Istället ges läsaren utrymme till att tänka själv och värdera på sitt eget vis. En viss humor ger distans och lättar upp. Här finns sorg, glädje, förvirring och död.

Löparens hjärta är en biografi. Hjärtat tillhör en löpare. Men hjärtat skulle kunna tillhöra vem som helst. Löparens hjärta är inte bara för löpare eller andra konditionsidrottare. Den kan lika gärna läsas av vem som helst. Med stor behållning dessutom. Om du vill är det här en bok som sätter dig som läsare i fokus. Och det är inte vanligt när det gäller biografier. Passa på.