torsdag 9 januari 2014

Lisa AKA Lipbuster

Hej
Jag heter Lisa och är en stolt medlem av gruppen Team Filinge Ultra. Lipuster är namnet på mitt alter ego, har valt ett engelskt namn av den enkla anledningen att det låter lite coolare än den svenska motsvarigheten "läppspräckaren".


 Jag törs nog kalla mig lite av en mångsysslare när det kommer till idrott men kampsport är min stora kärlek. Vi har haft ett av och på förhållande sedan tonåren och flertalet kampstilar har utövats. Det var dock först under 2013 jag tog träning och tävlande till en lite högre nivå efter ett ca 3-årigt uppehåll för barnafödande och en satsning på yrkeskariären.
De senaste åren och i dagsläget tränar jag i huvudsak MMA ( Mixed Martial Arts). Ni vet dendäringa "dödssporten" det ibland skrivs om i media och som visas flitigt på TV via UFC´s galor. Senaste uppmärksamheten MMA fick i svensk TV var via programmet "Slå han på käften". Tycker den programserien till skillnad mot flera andra lyfte fram den ödmjukhet och respekt fighters har inför sin sport och sina träningskamrater. Kul.
MMA är en väldigt tuff, krävande och komplex sport varför jag måste träna min kropps styrka och uthållighet även via bla löpning och styrketräning. Jag tränar och coachas av mina klubbkamrater på Kampsportscentret i Linköping.


Den 7 dec 2013 tog jag hem guldet i SM i Shootfighting, viktklass 65,8 kg, och kan således titulera mig Svensk mästrarinna. Det känns toppen! I och med detta är jag nu också uttagen att träna med svenska amatör MMA landslaget med möjlighet att säkra en plats i landslagstruppen som ska delta i VM i Las Vgas 4 juli 2014. Så att fighta mig till en plats dit är mitt främsta mål med träningen 2014.




Därmed är daglig och varierad träning 1-2 pass per dag vad jag har att se fram emot de närmsta månaderna. Det passar mig. Kanske låter mycket i mångas öron och ja...det där med att träna, vara eller göra lagom är nog inte min grej. Jag är nog helt enkelt ingen lagom person, på gott och ont.
Men det täcker ju bara halva året varpå jag tillsammans med övriga i Team Fillinge Ultra även anmält mig till deltagande i löploppen Ultra Vasan, 45 km terränglöpning i svenska fjällen, Tjurruset och möjligen något mindre triathlon också om det får plats på agendan...och förhoppningsvis ytterligare någon sportslig utmaning ;)


                                                                          Vad har Ni för mål med 2014?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar