torsdag 8 oktober 2015

Är det inte dags att sluta lyssna på Jojje Borssén, Apoteket, Hälsokost och andra förespråkare av multivitaminer?!

Läste i tidningen idag att kosttillskott i form av antioxidanter, E-vitamin och acetylcystein, påskyndar metastaseringen  av ett redan existerande malignt melanom. Teamet bakom studien, som är gjord på möss, leds av Martin Bergö vid Sahlgrenska akademin. För något år sedan visade samma forskargrupp att tillväxten av tumörer vid lungcancer ökar vid ett extra tillskott av antioxidanter. Det är tidigare visat att personer med cancer i större omfattning tar extra antioxidanter, vilket förstås gör de nya fynden än mer allvarliga. Antioxidanter har tidigare antagits skydda kroppens celler för oxidativ stress, men även ett redan påbörjat förlopp av malign tillväxt försvaras, vilket ger större tumörer vid lungcancer och ökad risk för metastaserna vid malign melanom. I Sverige är användning av acetylcystein som antioxidant sparsam men i andra länder saluförs den till hårt tränande individer. Acetylcystein är i Sverige ett registrerat slemlösande läkemedel. Läs pressmeddelandet från Sahlgrenska akademin.

Senare års forsknings har allt mer börjat ifrågasätta kosttillskottens betydelse för hälsa. Den oxidativa stressen som tidigare ansågs skadlig för våra celler tros snarare vara av godo. Direkt eller indirekt skyddar den vårt DNA. En förespråkare för den teorin är 1962 års nobelpristagare i medicin, James Watson. De senare decennierna har denne professor Watson hävdat att oxidationen skyddar oss och antioxidanterna orsakar, just det, cancer. Bortsett från något rasistiskt uttalande och att Watson 2014 sålde sin nobelprismedalj i guld, så verkar professorn vara en klartänkt herre.

Kosttillskott har allt mer hamnat i skottlinjen som medskyldiga till ohälsa. Innebörden av det skydd mot fria syreradikaler de har antagits erbjuda är förmodligen långt mer komplext än vi hittills trott. Förutom att bidra till progression av lung- och hudcancer, misstänks extra tillskott av olika antioxidanter öka risken för hjärtsjukdom, bröstcancer, grå starr, prostatacancer m fl. Värt att nämna här är att specifika antioxidanter verkar bidra till vissa sjukdomar och att det idag inte går att visa att alla extra tillförda antioxidanter ger negativ påverkan. Tvärtom finns det enstaka som är intressanta för att minska tex risken för hjärtsjukdom (Q10 och selen).

Via metaanalyser har man sett samband mellan intag av kosttillskott och kortare livslängd. Speciellt skyldiga verkar A- och E-vitamin samt betakaroten vara, enligt en Cochrane-analys av 78 olika studier. Här uppstår naturligtvis många frågor angående trovärdigheten med beräkningar på observerad data. Men samstämmigheten mellan flera liknande sammanställningar är stor och eftersom även randomiserade kontrollerade studier i mindre skala pekar i samma riktning (tex Bergös två studier ovan) indikeras ändå att det är förenat med risk att utan eftertanke äta tillskott av antioxidanter.

Naturliga antioxidanter då, är inte även de skadliga? Vi får ju i oss dessa via frukt och grönt och de är dels annorlunda förpackade i livsmedlet vilket delvis ändrar ämnets verkan i vår kropp, men upptaget av vissa ämnen är också helt olika beroende på om det en tablett eller grönsaksbit som hamnar i magen. Kroppen kan i vissa fall reglera upptaget av de naturliga ämnena i kosten, en tablett kan ge hundraprocentigt upptag. Olika verkan och olika upptag alltså.

Så, förutom att det för majoriteten av människor är helt onödigt med extra kosttillskott och förutom att det dessutom är dyrt, så verkar det inte bättre än att dessa extra piller bidrar till ÖKAD risk för ohälsa. Kommande års forskning och fortsatt letande efter bättre sanningar kommer att bli intressant att följa. Min förhoppning är att vi i grunden upplysta och sunda människor till sist litar på våra egna kroppars förmåga att hantera det vi under årtusenden har hanterat - att med låg grad av biverkningar omsätta syrgas för vår rörelse. Vi ska inte föda den industri som omsätter många miljarder med våra slantar och få tillbaka högst suspekta produkter som riskerar vårt välbefinnande. Istället borde vi lägga pengarna på varierade och bra råvaror för att stödja våra naturligt hälsosamma biologiska processer.

Tidigare trodde man att en löpare som omsätter mycket syre utsätts för mer oxidativ stress än en stillasittande individ. Det har visats sig felaktigt. En löpare (förvisso vilken konditionsidrottare som helst) har redan förmågan att hantera detta högre krav på syregenomströmning och energiutvinning, utan att skapa mer av fria radikaler. Läs mer på Hjärnfysikbloggen.

Detta leder mej till Jojje Borssén, Apoteket, Hälsokostkedjor och alla andra ivriga förespråkare för multivitaminer och extra antioxidanter. Varför? tänker jag. Varför? För att vi konsumenter väljer att köpa och äta tillskott. Från företagens horisont kan man därför gömma sig bakom den fria viljan hos konsumenten. "Hallå, vi tillhandahåller faktiskt bara extra piller, valet är ditt!" Jo visst är det så. Många aktörer, tex flera apotek och hälsokostbutiker, saluför sina produkter uppställda kategorivis i långa hyllsystem. Mycket av reklamen är generell men blir allt mer riktad till ett kön eller en åldersgrupp. Via annonser i tidningar och på nätsidor matas jag nu sedan ett par månader med annonser där jag beskrivs som unik och att mitt behov av kosttillskott därför också är unikt. Intressant, tänker jag och klickar vidare till testet på hemsidan "VitaminManager" (Jojjes företag). Jag svarar på en massa frågor - jag är man, över 35 år, rätt smal, under medellängd, äter inte kött varje vecka, inte heller fisk tre gånger, inte vegetarian osv. Sedan väljer jag att jag är intresserad av "Antioxidation". Det är jag ju, annars hade jag väl aldrig skrivit all denna text! Vips, ett smörgåsbord av extra vitaminer presenteras för mig. Allt blir mitt för 149:- för första månaden, sedan 295:- Det skickas hem i små superunika påsar. Jag har alltså kryssat i att jag äter väldigt bra (frukt varje dag, inte alltid kött, fisk två gånger per vecka och att jag är under medellängd och inte känner mig trött mm) men ska ändå ha en multivitamin/mineraltablett. Massor av A-vitamin, som högst troligt inte är en oskyldig pjäs när det kommer till förkortande av mitt liv enligt den där Cochrane-analysen.  Massor med zink som i höga doser antas bidra till prostata-cancer. Jaja, jag vet det här är ju spekulativt, det är ju inte olagligt att sälja kosttillskott och valet är fritt. Men min poäng med den skräddarsydda anpassningen av vilka kosttillskott jag kan köpa är att det test jag gjorde och resultatet jag fick är högst tvivelaktigt. Jag har gjort testet flera gånger och ändrat variablerna lite olika varje gång - jag har aldrig undkommit multivitaminen. Högst troligt, som jag tolkar den samlade kunskapen idag, är multivitaminen den mest korkade produkten av alla vitamintillskott. Idag vet vi att tillskott av extra antioxidanter har olika effekt i vår kropp - vissa ämnen bidrar till minskad risk för sjukdom medan andra startar eller påskyndar ohälsosamma processer. På VitaminManagers hemsida saluförs vitaminpåsarna som att de är speciellt anpassade till mig. Något som kondenserat tillgodoser mina behov. Evidensen som styr utfallet i vitaminprodukt bakom de parametrar jag fyller i (ni vet, längd, ålder, tränar 2 ggr varje vecka osv) - plocka fram det vetenskapliga underlaget, tack!

Är det inte dags att vi faktiskt vågar lita på kroppens finurliga system för att antingen utnyttja oxidationens goda effekter eller kroppens försvar mot oxidation, beroende på vad man väljer att tro på. Kan vi inte bromsa det där autogirot på 295:- till Jojje och istället köpa avokado, kål, broccoli, blåbär, vitlök, gurkmeja och andra bra råvaror. Varför ska vi påverkas av Apotekets reklam för Multivitamin Sport när vi kan lägga pengarna på en bra mixer, ingefära, citrusfrukter, honung och annat som faktiskt också smakar något. Följ gärna den forskningsprocess som kastar omkull gamla sanningar och allt mer högljutt ifrågasätter kosttillskottens goda hälsoeffekter. Att slentrianmässigt nyttja kosttillskott utan en påvisad brist verkar snart få anses vara en riskfylld handling. Högst sannolikt gäller resultaten från Martin Bergös studie på möss med lung- och hudcancer, även oss människor.

Keep up that good running and eating spirit!
/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar