söndag 27 juli 2014

Utrustning och lite spridda tankar om swimmrun från mitt synsätt

Jag gillar swimrun. Jag är inte särskilt duktig, särskilt uthållig, duktig simmare eller springer snabbt.

..men jag gillar upplevelser och jag gillar swimrun eftersom den passar både för dig och mig. Man kan sikta på medaljer och vara svinduktig på alltihopa, och så kan man som jag vilja prestera lite bättre ocvh framförallt uppleva mixen av olika sporter.

När jag fick nys om sporten så hade jag inte tagit simborgarmärket på kanske 20 år..kunde absolut inte simma crawl. Men möjligheten till denna enastående upplevelsesport var för stark för att jag skulle kunna neka den umgänge. En liten fråga från en kollega som undrade om jag inte ville hänga med och köra Amfibiemannen för ca ett år sedan triggade igång med något hejdlöst. Jag såg bara möjligheterna och den fantastiska chansen att uppleva denna häftiga tävlingsform.

Att jag helt avsaknade egentligt löpsteg och inte orkade springa en knapp halvmil utan att stanna och den totala frånvaron av simkunnighet spelade ingen roll. JAG VILLE GÖRA DET HÄR!


så jag gjorde vad varje förvuxen tonåring skulle gjort: jag sökte på internet och framförallt youtube. de flesta sökningarna handlade om hur man simmar och öppet vatten. Allt finns på internetet. Dock så var det lite knepigt att överätta det i praktiken. Innan jag blev "godkänd" partner så fick jag komma ner till simhallen och visa mitt nuvarande status över simningen för Johann..gissa om jag var nervös?! tänk ocm han inte godkänner mig och bara skrattar, eller ratar mig...vilket besvikelse!! Nervöst så kom jag ner i fluffiga badbyxor, inte så där slimmade som man ser på riktiga simmare...det tar ett tag innan man tar på sig ett par sådana. I alla fall så var det simkurser då jag skulle komma ner. Alla andra var ju skitduktiga, GGAAHH ANGST!! I alla fall så fick jag hoppa ner och simma en längd. Kommer inte ihåg så mycket av den, eller om jag ens andades...men vilket lyckorus när jag hörde: "-Vi kör" .

Efter det så blev det ännu mer sökande och tittandes på filmer hur man skulle göra och inte göra. Ner till simhallen och nöta och nöta och nöta. Jag försökte med snorkel, andas åt ett håll och veva som faan. Fick inte riktigt till det, men Johann och jag träffades ett par gånger, fick lite tips, mera internet och mera nötande.

Till slut så fick vi tävlingen genomförd. Stolt som en tupp när jag fick beröm över simningen, (blir fortfarande det iofs..) Min simning är fortfarande tämligen medioker, men lite bättre än först i alla fall. Simning är en sport där mängd spelar roll. Mycket nötande ger resultat.


Efter mycket letande och kollande så har jag märkt att det finns väldigt många som har extremt mycket mer erfarenhet, kunskaper och insikter än mig i den här sporten. Men här är i alla fall lite tankar som jag har samlat på mig på det här året..


* Träna som du spelar
Om du skall bli bra på något så skall du göra det. Mycket och gärna effektivt. ta hjälp av föreningar, vänner och sådana som kan och är lite bättre än du själv. Det sporrar och ger upphov till träningstörst.


* Utrustning
Du behöver inte ha de finaste grejerna eller dyraste. Se bara till att de funkar för dig.


* Säkerhet
Säkerheten skall ligga främst. Jag ger mig inte ut själv och simmar på öppet vatten. Även om det är kort. Man vet aldrig vad som kan hända. Alltid bättre att vara två då. Plus att det är roligare om man är flera.


När det kommer till utrustningstips så finns det många som skrivit om det. Utrustning beror på vilken typ av lopp som du skall genomföra. alla är lite lika, men samtidigt olika. Det du kanske behöver på det ena loppet kan vara onödigt på det andra. Erfarenheten ger mer frihet om vad som fungerar för dig.


För att förenkla och belysa det från andra håll så har det skrivits om utrustning på bland annat dessa sidor:

http://lanttolife.se/2014/07/swimrun-utrustningen/

http://www.aquathlon.se/utrustning.htm



Båda är väldigt bra "säljare" för sporten. Inte minst den sista sajten: "Aquathlon". Som även startat en trailversion av swimrun. Spännande och utmanande! Jättebra sajt som beskriver sporten på ett jättebra sätt.


Så här har vi det för tillfället:


Våtdräkt
Vi fick genom ett samarbete med butiken "Surfspot" möjligheten att köpa våtdräkter till bra pris och ett bra märke. Det blev Zone3. Initialt så körde vi med lång dräkt. Efter att inte ha en oerhörd mängd ekonomiska resurser så blir man lite försiktigt när man skall justera sina saker så pass om att klippa och förändra för mycket. Men efter att ha kokat över på Borås Swimrun så fick det bli saxen. Har inte ångrat mig. Korta ben, strax över knäna samt armarna över armbågen. Det finns numera en swimrun dräkt sm är framtagen just för swimrun. Verkar faktiskt väldigt genomtänkt med lite tjockare här och lite tunnare där..men än så länge rätt dyr.. kanske kommer fler nästa år.









Dolme / Pullbouy
Ett hjälpmedel för oss som inte är svinbra på simmet utan har lite mer utvecklingsmöjligheter än de snabba. En flytmoj som egentligen kan se ut hur som helst. Man bär den generellt omkring låret i något slags gummibandsaktigt och när simningen kommer så sätter man den mellan benen och bäckenet få en bättre horisontell nivå som underlättar simningen. Finns en hel uppsjö av olika lösningar här. En del behöver inte någon hjälp alls medan andra behöver mer. Här kan man verkligen testa sig fram. Allt från dubbla 1,5 L plastflaskor till sammansatta flytgrejer i olika former har jag sett.









Simglasögon
Jag gillar inte de där smala, små och strömlinjeformade. Mina ögon sugs ut som äggulor. Otäckt. Jag kör med ett par där det ligger en list omkring hela huvudet..typ..samt att jag har valt att ha lite tonad lins vilket är riktigt bra när solen är ute och det är den ofta för oss swimrunners. Att bli bländad och inte kunna orientera sig är inget roligt.









Paddlar
Paddlar ger ett större skjuts framåt i vattnet. Men samtidigt så kostar det enormt mycket mer energi att använda. Det finns olika storlekar och olika tillverkare. Om tekniken är lite sviktande så är det ganska stor risk att man sabbar axlarna, så var försiktigt i användandet. Sikta på en bra teknik först. Paddlar sedan. Får du problem med axlarna så kan du ju inte simma. Börja med mindre storlek ett par vändor för att känna dig för. Ingen vinst med för stora paddlar som bara kostar massor med kraft.








Skor
Här råder det lite delade meningar verkar det som. Jag har kört alla lopp (än så länge) med mina Inov8 212. Kanske inte spelar så jättestor roll egentligen mer än att man bör kolla att de är ganska lätta och inte behåller eller suger åt sig vatten, utan släpper det när man har börjat springa. En race-sko eller orienteringssko hör till de vanliga pjucken. Skall testa Merrel "all out fuse" på nästkommande lopp tror jag, då underlaget är platt och inte skogsterräng. (Gjorde det, och de funkade toppen)

Inov8 212 efter lite geggamojjarace

Merrell All out fuse






Sportklocka
Jag kör med en Garmin 910xt. egentligen dyr och otymplig, men jag köpte den då den hade multisportmode, vilket gör att man kan skifta mellan simma och springa. Det är rätt kul att se resultaten efteråt. Det finns flertalet klockor som kan fungera, och egentligen behövs inte det heller..Dock så går det bara att köra 9 vändor på garmin, vilket är en rätt stor besvikelse. Ofta är det ju fler än 9 byten i en tävling...så det har blivit att jag kört på "run-mode" och klickat på "lap" vid varje byte vilket gjort att jag fått en ungefärlig sträcka och tid på både sim och spring. Man får den totala tiden vilket egentligen är det man vill ha när man är ute och kör.








Ännyhow...har säkerligen glömt eller tappat bort lite, men ut och testa, försök få med dig en kompis och testa sporten! testa olika grejer, det som funkar för någon annan kanske inte är rätt för dig, men ut och testa! Det roliga med just den här sporten är att det finns så många olika vägar att fortsätta på. Testa dig fram.


//Marcus







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar