tisdag 2 maj 2017

Brugdberättelser och anekdoter

Jag hade ynnesten att bli tillfrågad av Coach Boqvist, ledare och tränare på Linköpings simidrottsförening. Han frågade om inte jag kunde hålla en liten föreläsning om swimrun på deras utbildning: swimrunskolan. Fantastiskt roligt att bli tillfrågad såklart och självklart sa jag ja. Att kunna berätta och inspirera andra att testa på sporten är ju toppen. Det är inte det att jag är duktigare än någon annan. Det finns så många som är vansinnigt mycket snabbare, smidigare och tja betydligt bättre på swimrun. Men jag tycker att det så fantastiskt roligt! Jag lever mycket på min vilja och min superkraft: oinsikt. Det är inte omöjligt för mig att hålla på i mil efter mil med att springa och simma..det tar bara lite längre tid.


Samtidigt så är det ju så att om du tänker att du kan eller att du inte kan..så har du ju rätt.

"Ja, en liten Brugd är ungefär så här stor när den föds.."



Jag hade en liten genomgång och berättade anektoder från dödsvärmen i Borås swimrun där jag badade i bajs. Inte mitt eget dock. Till året efter när jag hackade tänder och krampade på grund av isbjörnskylan. Lite om Loftahammar Endurance Day och den fysiologiska nedbrytheten som drabbade kroppsdel efter kroppsdel. Lite om Brugden som ligger och lurar där ute..


Jag är ju egentligt löjligt hjärnspökensbejakande gällande sjömonstret som vi kan kalla Brugd. Mest för att det är ett rätt coolt namn. Brugden är det där sjögräset som kommer att dra ner dig, den där jättehajen som slukar dig hel, de där simmande tonårsynglen som tillsammans äter dig levande..de kommer i alla möjliga former och storlekar.. och samtidigt så är det ju en sån skön frihetskänsla att simma ute i öppet vatten. Rakt ut och swosch swosch....  konstigt det där.


Jag nämnde också det viktiga valet av partner. Inte som livskamrat..det är ju iochförsig också viktigt, men som kamrat att tävla med. Många beskriver att man skall köra med en som är lika snabb som en själv. STRUNPRAT tycker jag. Välj en som du står ut med, en som du har kul med och som du kan hetsa, bråka, peppa med! mycket viktigare enligt mig! Hade aldrig klarat mig utan de som jag har kört med.



 Underbetts-Brugden



Ving-Brugden
 
 

Gapiga Brugden





Jag pratade även lite om Amfibiemannen och Karlstad Swimruns första år, där första simmet på 2400 meter var skönt men utmanande..Swimrun är ju en fantastik upplevelsesport och det finns ju dom som är duktiga på riktigt och väldigt snabba. Sedan finns det såna som jag, upplevelse-swimrunnare. Vi som vill pressa oss, men samtidigt uppleva och tävla för att det är så jäkla roligt. Lite snabbt tänk om hur jag tänker på grejer som man kan behöva och varför. Skor, paddlar..tja sånt som hör till..



Mycket minnen man samlat på sig på väldigt kort tid.



Hur eller hur, väldigt roligt och kanske får ordna något tillfälle till vid sidan om då jag har fått en del meddelanden om att intresserade inte kunde komma. Att det var 27 000 grader ute och sommarsol kanske hade lite med saken att göra också.. however.. rolig sport och roligt att kunna inspirera andra att testa.


//Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar