tisdag 2 maj 2017

"I linje med ökad överlevnad"

Efter tre år, tre lunginflammationer, två bihåleinflammationer, ett utmattningssyndrom och diverse andra lite mindre hämmande sjukdomstillstånd har jag nu påbörjat mitt andra runstreak.
I augusti 2014 startade jag mitt första "springavarjedag" block i syfte att bli en bättre löpare men redan efter 58 dagar tvingades jag avbryta pga. lunginflammation.
Därefter har utvecklingskurvan gällande min springform varit rätt linjär eller snarare visat en nedåtgående kurva. Jag har tappat lite flås och uthållighet efter varje sjukdomsepisod och ännu har jag inte lyckats hinna ikapp kapaciteten jag hade under glansdagarna. Kanske gör jag det aldrig.
Men det är ju ingen anledning till att sluta sträva efter förbättring.

Runstreak dag 1, 10 km trail i Ekängen

Jag har under de 4 åren jag klassat mig själv som en löpare sprungit 2 maraton, 1 ultramara och en hel mängd kortare lopp. Som längst sprang jag 6 mil under ett halvt dygn, 1 mil i taget med vila emellan. Min önskan är att kunna springa marathon eller ultramarathon igen i framtiden.
Utgångsläget nu är att jag inte sprungit längre än 12 km sedan 2015 så i min strävan att bli en långdistanslöpare igen tänker  jag att det kan vara bra att dra ner på kravprofilen ett uns.
Lite mer krävande pass som intervaller eller långdistanspass får mig att gå helt i däck så att flytta fokus från kvalitet till mängdträning är nog den nivån mina löparambitioner måste ligga på.

Runstreak dag 3, 7 km trail i Ekängen
Reglerna för detta runstreak innefattar ett minimum på 2,5 km löpning eller minst 20 minuters joggande per dag. Självklart kommer jag springa längre, hårdare eller snabbare då jag är på alerten. Fast jag MÅSTE inte pressa mig, det är det viktiga. Att ramla runt i 20 min per dag kan man avkräva vem som helst, inklusive mig själv. Därtill kommer en salig och luststyrd blandning av fysiska aktiviteter för att bibehålla styrka och variation.

Runstreak dag 4, 4 km trail i Ekängen

Att röra på sig varje dag är i linje med ökad överlevnad. Det menar i alla fall läkaren och författaren till boken Hjärnstark, Anders Hansen. Det har jag fattat för länge sedan och levt efter de senaste 20 åren. Vad jag inte fattar är att fullt friska människor med alla möjligheter till att motionera/aktivera sig VÄLJER att INTE göra det!
Helt obegripligt.


Roxens strandpromenad

Må solen skina på Er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar