tisdag 19 april 2022

Våren och hopp om hopp

 Tja.. att det dragit ut på tiden lider väl ingen av.. det säger väl mer om både prioriteringar och status. Det är roligare att skriva roliga grejer än att gnälla


En vår kantad av efterhängande skador som slitit både på mental kapacitet som den fysiska. Precis när jag tror att jag har hittat rätt bakomliggande orsak så ändrar det på sig. Men bara lite för att kollra till huvudet på mig och liksom förnedra mig. den jäveln. 

Cykel istället för löpning


Har testat det mesta i både utrustning, prehab, behandlingar och trollkonster. Vill inte släppa ändå. Nu är det framförallt en hälsena som bråkar. Ibland. Inte helt ovanlig åkomma, men likväl dyker den bara upp då och då, men kan vara helt ok vissa dagar och ingen smärta. När hoppet tänds så kommer den åter som ett hårt bakat bröd i nacken så skorpan ryker. Småsaker i det stora men likväl förbannat tråkigt för mig. 

Har försökt röra på mig på andra sätt. Till exempel har jag utnyttjat den apparat som kallas "skierg". En stakmaskin på gymmet som ska efterlikna skidåkningen. Den är väldigt jobbig och stundom alltför tråkig. Har testat att köra ett gäng minuter på olika maskiner för att inte balla ur mentalt. Har funkat hyfsat. Ex 20-45 minuter på skierg, sedan cykel för att avsluta lika länge på rodd eller crosstrainer. Det är ganska jobbigt så det fyller väl någon funktion.. men det är inte som att springa i skogen. 

Saknar stigar och skog


Åkte på covid för ett par veckor sedan. fyra dagar dålig och tre veckor med hanterbar sjukma. Det gjorde inte susen för vare sig kondition eller rondör. Gick upp fem kg. Värdelöst. 

Försöker att komma igång igen med både kondition och allt annat, men skadorna är som sagt slitande. Både på humöret och fysiken. 


Tävlingarna som kommer är ändå, just nu, hopp om att försöka köra. Eftersom jag inte kan kuta som jag vill har jag kollat lite mer på simtävlingar. Så några såna kanske kommer att läggas till i kalendern. Vidöstern, som är mest kända för deras 21 km lopp har även ett på 6 km. Kanske mer passande just nu..


Sedan kommer Ironman Jönköping och Loftahammar Endurance day och Idre fjällmara. 


Snart dags igen


Ironman har jag inga högre krav på mig förutom att försöka simma bra. Rätt kass cyklist och löpet ska vi ju inte prata om.. Men hoppas på en hyfsad upplevelse i alla fall. 

I Loftahammar kör både Fredrik och jag, samt Andreas och Göran "sprinten" i år. Det har bara Andreas gjort förut. Det är iofs 4 km simning och 26 km löp så det tar väl lite tid ändå


aja.. hoppas att ni är friska och krya. 


//Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar