onsdag 10 juni 2015

Lite produkt - analys - tankar efter Borås Swimrun

Ny säsong betyder nya grejer så klart. Trots att just swimrun innehåller relativt få produkter behöver det ju inte betyda att man skaffar sim färre attiraljer, eller hur? I år så stöttade Surfspot oss med grejer i form av nya våtdräkter och fräscha glasögon. Vi kollade, klämde och kände oss fram till att skaffa våtdräkten från "Seal - R8". Lagom bra och lagom pris för oss i vår nivå och tävlings/träningsmängd.




Seal R8


Seal har två innerfickor för energi samt extra flytkuddar på låren. 3-kvarts ärm och dragkedjor fram och bak. Till synes det man kan behöva.



Seal tycker jag (Fredrik) har vad man behöver för swimrun. Den har korta ben, 3/4 dels armar och dragkedja fram + bak. Den är "lagom" tjock/tunn för både löpning och simning. De extra flytkuddarna på låren gav viss effekt och blir man bara lite bättre simmare kan man nog klara sig utan dolme. Dragkedjan fram var ny för mig och fungerade riktigt bra, både om man bara vill dra ner och släppa på trycket alternativt om det är riktigt varmt eller väntar på en riktigt lång löpning och vill cabba ner helt. I och med dragkedja fram klarar man att själv, utan större problem göra dessa moment vilket är skönt och praktiskt när ens partner ofta pysslar med samma bestyr. I och med att ben och armar är korta redan från inköp finns det en fin söm längst ner istället för egentillverkad snedklippt kant vilket jag tror kan vara bra för hållbarheten. Nytt var även att partiet mellan benen, närmast juvelerna var i ett mer stryktåligt material, istället för våtdräktens övriga singelline material, detta tror jag starkt på då både Marcus och jag lidit av slitage och näst intill hål mellan benen på vår förra rena simvåtdräkt. Efter söndagens bravader är jag riktigt nöjd med våtdräkten, det enda jag upplevde som mindre bra var att den var lite kort i nacken så vid svår sjö fanns det viss risk för insläpp av kallt vatten. Vet inte om detta är en storleksfråga eller om den är lite väl rundad i halsen.

Seal fanns de inte i vuxenstorlek för tillfället utan jag (Marcus) fick möjligheten att testa "Camaro - Utö Pulsor" istället.



Camaro - Utö Pulsor


Så här kan man läsa på en sida över dräkten:  Dräkten består av tre olika neoprensorter. Ett specialproducerat 2mm dubbelneopren på benen med superstretch på insidan och simdräktstyg på utsidan. Det går att vika upp över knäna vid löpning och behålla värmen i simningen utan att störa eller klämma. Överdelen är i 2mm Blacktec-neopren och sidorna i 2/5mm titaniumneopren. 3/4 ärmar för snabbare byten och mindre vattenflöde än kort ärm. Dräkten har två dränerade fickor med access från utsidan. Anledningen till de få fickorna är att det på de flesta tävlingar endast behövs lite energi. Därför kommer det finnas Fick-kitt att köpa så man kan optimera dräkten inför längre tävlingar som ÖtillÖ. Dessa kan vara intressanta för alla som klippt sin dräkt.  En snabb, smidig tävlingsdräkt i toppklass. Kolla mer på: http://www.surfspot.se/camaro-uto-pulsor-swimrundrakt-unisex.html


Hur känns den på riktigt då? Förra året så körde vi med simdräkter från Zone3. Dessa var riktigt följsamma och skitbra att simma med men framförallt jag led av att de var lite köttiga och pressade ihop bröstkorgen vid löpningen. Skulle man lätta på trycket över bröstet så var man tvungen att få hjälp av sin partner för det blev knöligt och knepigt tillsammans med race-västen att få ner dragkedjan. Zone3 våtdräkten var inte tjock, men i jämförelse med Camaron så är nog allt annat grovkornigt.

Camaron är lätt att ta på sig, smidig att bära och bra att simma med. Att ha två dragkedjor underlättar väldigt mycket för mig då jag har rätt stor utvecklingspotential på löpningen och lider rätt hårt när kompressionen trycker över bröstkorgen. Jag satt och tänkte till hur den kändes att springa med och faktum är att jag tänkte aldrig under Borås Swimrun på att jag sprang med våtdräkt. Sjukt smidig att bära oavsett terräng eller i solgass. Inget gnissel i någon led, nacke eller skav någonstans vilket annars kan bli fallet. Det enda som jag ska ordna till är den extra flärpen som är tänkt att ligga över knäna som skydd vid simningen. i och för sig så kanske den räddade mina knän nu när det var så kallt i vattnet, för jag kände inte av att mina knän hade stelnat till särdeles mycket extra efter simningarna, men jag tror att det underlättar ytterligare att klippa strax ovan knähöjd då löpningen är mitt ok att bära.



Sim-mässigt så tycker jag att det skötte jobbet bra trots att jag nog borde ta en storlek mindre. Viss påfyllnad av vatten under sim-momenten blev det och jag får väl utvärdera efter att ha testat en storlek mindre. Då den är ganska tunn så är det ju sparsamt med värmeisolering så man får ju helt enkelt simma snabbare när väderleken är bister. Fickorna som ligger utanpå är den enda modellen som har det vad jag har sett. De är belägna ganska högt upp på flankerna snett baktill. Små dragkedjor där man får plats med ett par gel:s, energiduttar eller liknande. Överraskande bra funktion. Hade med mig 4 stycken gels från cliffbar och de kände jag inte av att jag hade. Inget tryck emot kroppen, kunde simma obehindrat och kände ingenting under löpningen heller.


Jag körde inte med några calffs utan bara dräkt och pullbouy. Hade tillräckligt med bra flytkraft tyckte jag och bra vattenläge under hela racet trots skor. På det stora väldigt nöjd med den här dräkten och kan varmt rekommendera den. Det som jag kan sakna är enbart estetiskt. Skulle gärna sett flammor, enhörningar, Star Wars tema eller något liknande för effektens skull. 


Som skor körde jag med Merrell All Out Peak som jag fick av Claes på Merrel för att testa i just de här otillgängligheterna. Har i de andra swimrunloppen som jag har kört använt mig av antingen Inov8:s 212:or eller Merrell All Out Fuse beroende på underlag. Olika lopp kräver olika skor, och framförallt hur dom känns för just dig och vad du behöver. I mina Inov8 kan jag bli väldigt sliten i underbenen av om det är mycket långkörande på grus/asfalt eller annat typ av hårt underlag. Merrell All Out Fuse är rätt släta undertill så de passar sig inte för mig när det kommer till obanad utmaning.

Men med de nya Merrellskorna så har det körts stiglöpning, ordinärt motionsspår, asfalt, grusväg, swimrun, geggamojja och jag har hunnit dryga 10 mil i dom än så länge. De är ju av den lite köttigare modellerna som har släppts i år och framförallt av Merrell som brukar ha tunnare varianter i sitt stall.




Mina fötter trivs väldigt bra i Merrell skorna. Inga skoskav och inget behov av extra ilägg som man ibland kan behöva i vissa modeller. Ytmässigt så har de bra tåskydd för där kan man ju ibland mosa i både mot sten och rötter. Bra skydd runtomkring så där känns det väl ombonat. Knytanordningen ger bra och fast grepp om foten. Har alltid dubbelknut oavsett vilken sko som jag använder för säkerhets skull.



Undersidan är väl tilltagen räfflad yta vilket ger ett fantastiskt bra grepp på allt. Hade inga glidningar eller tappat grepp utan tuggade bara rakt fram / över / på oavsett vad som var i vägen. Lite ångloks-tänk där igen..CHHOO CCHHOO MOTHERF***ER!! UR SPÅR!


Skön känsla det där när man kan lite på grejerna och inte behöver tänka "om, utifall, kanske" varje gång man sätter ner fötterna. Slitaget i benen som jag känner nu är mer på grund av en lång och häftig dag än att skorna skulle ha svikit mig. Bra studs och jag kände inget av benhinnor, vader eller liknande. Väldigt nöjd. 


Dock så kan de säkert upplevas som att de är lite tyngre än vad de riktigt duktiga, lättare och snabba löparna skulle önska så då finns det säkert smidigare varianter, men är du ett ånglok som mig stark och + 100 friska kilon och bara vill tugga på i naturen så kan det här vara skorna för dig. Dessutom så är känslan att de faktiskt släpper vatten överkomligt bra trots att det tar två dygn för dom att torka.. Inget plaskande efter vid löpningen som om man springer i vattenpölar utan tyst och lugnt. Känner inte av att de agerar som draggkrokar vid simningarna heller. Märker inte av att de skulle sakta ner mig heller utan det beror nog mer på andra orsaker...


Men som med allt annat så beror det ju på...underlag, typ av lopp, känsla och allt annat..och jag är säker på att redan nästa år så kommer det flertalet skor som kan hota rejält till den här roliga sporten.


/Marcus o Fredrik  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar