måndag 4 januari 2021

Jubilardag för TFU

 HURRA! Sjung mastigt och spela trevligt i klockspelen för idag är det jubilardag för Team Fillinge Ultra!

Låt skålarna ljuda över skog och nejd!

Det är nämligen årsdag för kanske världens trevligaste och tramsigaste lilla klubb. 7 år sedan klubban första dagen slogs i bordet och inte ett öga är torrt. 

Vilka roliga och trevliga små minnen vi har skrapat ihop under de här åren! Beskåda ett litet bildspel helt i oordning. Som vanligt. 

Vi har i olika konstellationer sprungit ultralopp, spelat triathlon, swimrunnat, lekt, flamsat och försökt att sprida lite glädje

Ett litet osymetriskt, otidssynkat och ofullständigt urval:



Från första kvällslöpet där vi således mer eller mindre gemensamt beslutade för att kalla oss för ett gemensamt namn. Valet föll på Team Fillinge Ultra. Det finns säkert en rimlig förklaring, men ingen är helt säker. 



 2014  kom Jocke upp till Linköping för att ät-springa lite med oss. Sedan dess har vi hängt ihop sportmässigt faktiskt. Ett härligt och roligt samarbete



Tre herrar som är oerhört peppade på att hoppa ner i det 14 gradiga vattnet på 3 km:s versionen av Karlstadsimmet. Vi överlevde i alla fall även om tröttman efter Ultravasan fanns kvar i systemet




Swimrun och Loftahammar Endurance race, jag står och väntar på Fredrik som ville bada lite till



TSTMI 2014 - invigning av Stockholmsbutiken med en mass happenings och en hel hoper med väldigt duktiga sportisar




Under åren har vi tävlat på lokala triathlon arrangemang. Här i Sturefors och i aerodynamic-style som sig bör




Vi har varit nere på Salming HQ ett par gånger. Här är nog från första gången där vi passade på att ekipera oss så vi såg lite galanta ut



Vi har kutat Tjurruset en hel hoper med gånger. En heldag med geggamojja och samkväm. 




Kolmårdstrailen har vi kutat ett par gånger också.  Här står vi tillsammans med Oskar som vi kanske ljugit lite för. 



Ytterligare lokal triathlon där vi denna gång körde i Björsäter. Då hängde även Simon med för att testa. Otroligt roligt. Han och jag körde ihop tills den rackaren drog ifrån mig på upploppet och slog mig



Ultravasan 2015. Småbjörnarna körde 90 medan jag och Malin nöjde oss med våran dittills längsta distans på 45:an. 


Trail och Mustasch - ett lopp i Motala där kravspecen ser ut så att alla måste ha mustasch i någon form vid målgång. Ett härligt även om krävande terränglopp



Vi har ju även passat på att köra lite swimrun ute i ett närliggande träsk



Här är vi i Borås och väntar på starten för den olympiska triathlonen som Andreas och Fredrik ska köra. Den tog ganska lång tid att köra. 


Malin och Marcus hejar väldigt duktigt på triathleterna. Hån och spe mest hele tin´. Som sig bör



Andreas har även varit ganska trött vid flera tillfällen. Jag tror att jag har material för ett separat inlägg i det temat. 



Vi har simmat över Roxen. Från Berg till Ekängen. Det var vågigt och lite jobbigt, men det var också väldigt roligt. Här med TFU Prospects Göran och Kristina som är väldigt duktiga simmare


Man får inte ta säkerheten för given utan säkerställa den noggrant innan triathlonlopp. Många triathleter är väldigt noga med sin utrustning har jag förstått. Likaså jag. 




Trail och Mustasch igen. Med Kristina och Johan som hängde med och irrade omkring i skogarna. 



Kristina och jag simmade premiärupplagan i Vansbro 10 k. Detta år var ett test år för organisationen men det gick ju bra för det loppet har fortsatt att köras. Rätt fränt att både kunna och orka simma 10 km. Bara rädd för att bli uppäten ett par gånger



Vi har hållit på att simma lite ute också. Lite varierande folk som har hängt med även om flera är återkommande kamrater. Kul med samkvämsträning + att man inte behöver vara lika rädd hela tiden. 



TFU och Frank uppe i Mora Triathlon och härjar. Väldigt rolig helg med massa roliga sportiskompisar från Team Salming som körde allehanda tävlingar som rullade på över helgen. 


Ett försök till att förklara upploppet där Glowmiler Lannemyr stjärtklappat undertecknad vid omkörningen som sig bör. Rackarns snabb den där!



Samkvämslöpning med TFU och Team Salming. Underbar liten runda som belöning för intern tävling. Alla överlevde och en del enkom tack vare grandiost snickersförråd. 



Taberas på julbuffe post löp



Socialt trailhärj ute i skogen när det är som bäst




Vansbro 10 k och första "riktiga" året för loppet. Då hängde även Göran med för att bada. Han är väldigt duktig på det. Kristina och jag slog båda nytt pb i alla fall. Sånt får man ju vara nöjd med. 



Gammalkil triathlon och ett ivrigt sportande på lokala marker



Ultravasan -18. Oerhört mycket upplevelser. Kuta 90 km gör sig erfarenhetsmässigt inte osnutet. Men en fantastisk helg tillsammans med det här gänget. 



LED tillsammans med Loffe där vi körde hårt och blev tröttglada när vi kom i mål. 



Premiär för Åtvidaberg swimrun. Fredrik och jag knep partävlingsvinsten. Trots att jag var tämligen förstörd efter Ultravasan fortfarande och han till och med simmade om mig då och då..galet men väldigt roligt


Herrsektionen nedbjuden till Göterborg för att springa Sandsjöbacka trail 28 km. Svalt och lerigt, men väldigt rolig bana mestadels. 



Post Sandsjöbacka Trail körde vi spa för hela slanten. Det var nog bäst den dagen..




Vi har haft lite swimrun-gemenskap-träning också. I Linghem. Massor av sportkompisar som ville hänga med och prova på swimrun. Här var en kväll där vi även hade skoprovning



Fredrik tyckte att det var jättejätteroligt att köra Linköping Triathlon



Fredrik kutade även Jönköping marathon ivrigt påhejad av Marcus. Här är Fredrik på väg att leverera det bästa resultat för den dagen 




Marcus, Malin och Andreas körde även folkfestens triathlon i Vadstena. Det här en liten inblick efter loppet





Vi har varit på fler TSTMI där vi har sportat lite, hängt med andra idrottsintresserade. Många  duktiga inspirationskällor här






Vi har haft lite tillsammansspring i skogen också. Kanske sprungit lite fel och vilse. Svurit och kanske kastat pinnar på varandra men ändå haft roligt


Återhämtning är väldigt viktigt enligt Husmoderskuriren så det såg vi också till att bemästra på olika sätt. 



Återhämntingsreflektion i motljus. Inglasad utan ram 350 : -



Loftahammar Endurance Day ligger oss varmt om hjärtat. I år körde Malin och Andreas Hasselö Challenge. Det var smart att ta den versionen. Vattnet var tämligen kallt under resterande del av färden tillbaka till hamnen för oss. Men det gick och var nöjda när vi kom i mål. 


Virtuella lopp, men lite tillsammans, men lite isär. En mara skulle det bli och det blev det för några. Jag blev gnällig och stannade kvar och gosade med hundar inför sista varvet istället. Ibland får man bara säga a va fan. 





Betala för virtuella lopp där man får skriva ut diplom eller göra egen medalj.. kom igen



I Karlstad körde Fredrik och jag även en stafett laginsats tillsammans med Tommy som både är rackarns snabb och väldans trevlig. 


Man blir extra glad för alla hejjarop ibland





Sann sportglädje. Efter att Fredrik kutat 90 och jag 45 så var båda ganska nöjda och glada. Trots allt. Tröttglädma



Lokal swimrun i Ekängen där vi körde en rundbana. Det gick bra och var roligt. 


Swimrunträning på elitnivå! 



Är dom små får man ta två. 




Som små björnungar som bara vill busa och larva när man försöker vara vuxen och ordentlig




Vi har även haft Olander på plats på våran swimrungrej. Han visade både swimrun-fenorna och snabba våtdräkter som man även fick testa. 



Utan övervakning så är de ganska oregerliga. Faktiskt. 



Vi hade ynnesten att vara med om en fin gest från Salming som ville tacka och sporra sjukvårdspersonalen genom att skänka dom skor. Stort! Väldigt många som både blev glada och överraskade. 



I Mora sprang vi även uppför Gesundaberget. Det var vääldigt jobbigt, men några verkade inte tycka det och sprang uppför jättesnabbt. 




Väldigt viktigt med utstyrseln när man kör triathlon enligt vissa. Jag tycker att man kan köra med det man har. Det går också. 


Det social har genom åren varit en minst lika viktigt del som det sportsliga. Såklart att man villgöra sitt bästa när man ska ge sig ut och köra, men man får inte glömma den här delen för det heller. 



Sommarlovspremiär något år. Löp och sedan häng på solvarm brygga tillsammans med de närmaste



Långrunda och huggkubben fick bekänna färg. 



Lökigt häng och jogg med stallchefen. Rackarns trevligt och roligt




Tja

Som ni säkert undrar.. så spretigt. Ja men en lite glimt av hur det kan vara. Ibland jobbigt och ibland lökma. Distans och balans mellan de olika delarna. 

Vi har i alla fall ganska kul och hoppas att andra kan ha det också. 

Grattis till oss och kramar till er såklart


//Marcus 






onsdag 23 december 2020

RUNSTREAK 450


Dagar kommer och dagar går än så länge mitt runstreak består.. vafan, blev det ett julrim..?

Har i vart fall kunnat hålla mig frisk och hyfsat motiverat, fortsatt att kuta på varje dag och nu skrapat ihop 450 dagars löpning i rad.. 5526 kilometer har jag tydligen kutat under mitt runstreak och det känns ju faktiskt rätt coolt..


Nu tar vi jul och hoppas på fortsatt löpning, 
Jag har liksom inte hittat någon riktig anledning att sluta..
Mot 500..
Fredrik


God jul önskar Team Fillinge Ultra

 En varm och innerligt god jul önskar vi dig


Hoppas att du och de dina har hälsan och trots allt får en hanterbar jul



Virtuella kramar från oss





måndag 21 december 2020

LÅNGPASSLÖRDAG

Solen strålade äntligen, det var ta mig tusan nästan vindstilla, det var väl egentligen bara fågelkvittret som fattades.. kändes som vår men borde vara vargavinter, vi var i alla fall glada att se solen igen efter en månads frånvaro.

Jag (Fredrik) tog mig till Andreas (Marcus fick inte vara med för hans stora svaga vad hade sagt ifrån) det hade blivit dags för ett efterlängtat långpass tillsammans. Det var länge sedan vi hade lyckats få till något långt pass tillsammans och sist vi gjorde det var i våras när vi skulle kuta runt Ärlången, då fick Andreas ont i vaden, så åt det hållet vågade vi inte kuta idag..

Vi begav oss i stället mot Värna och Björsäter på böljande landsvägar, svängde vänster över Ö och sedan tillbaka mot Bankekind. En helt förträfflig runda på dryga 27km och ett riktigt bra långpass i kontrollerad pratfart utan minsta tillstymmelse av känning eller skador.






Vi lyckades prata om det mesta, både värt och ovärt, o framförallt hinner man ju att umgås. Långpass är fan bäst. Tiden bara flöt på och tänk att 2 timmar och 20 minuter kan va så trevligt.




Efteråt bjöds det på lunch och kaffe, alltså fan, mat smakar väl aldrig så bra som efter långlöp!!
Löpning är bäst..  // Fredrik
 


torsdag 10 december 2020

Den grådaskiga vardagen

 Inte en soltimme under hela december. Grått, grått, grått och becksvart efter kl 15. Detta tillsammans med alla andra begränsningar, tråkigheter och dynga gör det ju inte helt enkelt att hålla god min. Ibland är det svårare att hålla nyllet ovanför vattenytan än annars och jag är väl medveten om att flera andra lider mer än mig. Likväl som att man ska passa på att njuta och vara tillfreds när det är bra så tror jag att ibland är det bra att låta sig känna att allt är skit, piss och vademecum. 

Att motionera i någon form brukar göra att man i alla fall orkar hanka sig fram och trots att det är ungefär 9 månader kvar så är det ändå ett spännande mål framför oss. Ett mål som fyller mig med hopp och lite lite ångest. Ett litet, men ändock ett hopp. Sedan ska vi ju beta av Gbg-varvet och Ironman Jönköping om de nu blir av.. Men grejerna ser jag mest som socialt trevliga grejer i dagsläget. 


Långa landerydsvarvet inkl lite extra krokar på slutet för att få ihop 21

Järven på Idrefjällmaraton kommer bli utmanande och jag har nu på riktigt insett att höjdmetrar blir svårt att samla ihop i grannskapet. Sprang backintervaller i 40 minuter häromkvällen. Fick ihop 94 höjdmeter. menvaihelvete! Järven är 2690 höjdmeter på 84 km.. GGAAHHHH!!


Buskis-Fredrik:  "- Det går som på räls"


Fredrik och jag beslöt oss för att sammanstråla och kuta Salming 21 km. De kör ett gäng virtuella lopp nu med olika längder och underlag. Olika varje vecka och idag var det 21 km med Greyhound. Studsskon ni vet.. 

Det blev i alla fall trots väderhelvetet en trevlig runda. På knappt två timmar så blir det en del prat. Högt och lågt samt en hel del garv. Som sig bör. 





//Marcus 

tisdag 8 december 2020

Söndag till skogs

Fick möjligheten att springa lite längre på söndagen. Vädret var ett slags gråmulen blandning av fukt, mörkmårdens ångest och lur. Superspännande att sticka ut på stigar då såklart. Långpasset på asfaltens malande själadöd förbyttes till livets geggiga stigar. Gillar ju att kuta i skogen. Fridfullt på något sätt. 

Jag blev inte besviken. Det var ganska spännande hela tiden. Bara det att försöka hålla sig på benen på alla slippriga stigar gjorde att koncentrationen var på topp. Lyckades med att springa kanske 90 % på stigar. Lycka för en sån som mig och bra träning inför Idre Fjällmaraton. 

Kanske inte blev de där knappt 3000 höjdmetrarna, men upp, ner, hit och dit hela tiden på stigar nöter ju muskler det med. Plus att man blir väldigt glad i skogen. 




1,5 timmar ser ut så här på karta ungefär




Hittade lite nya områden. Faktiskt. Behöver utforskas vidare




Ett slags fridfullt vilande ändå




Visst blir man nyfiken var man skulle komma om man bara fortsätter?




Trygga träd vaktar omgivningarna




Den hemliga bron



Spännande träsk




Vildsvinens närhet gör sig ständigt påmind



Man vill ju springa här när det mörknar..



Fridfullt pass


Skogen är bäst

//U

  

fredag 4 december 2020

TFU till Idre Fjällmaraton

Visst lever hoppet om att kunna uppleva och delta i tävlingar igen. Jag kan sakna det enormt mycket trots att jag inte vinner.. utan mer saknad av den där känslan att man håller på att uppleva en speciell sak tillsammans med andra. I vår hoppas vi att kunna ordna vår egna terrängtävling. Vi har ju fått skjuta upp den lite. Sånt ser vi fram emot! Att ordna konditionströttmans glädje för andra. Alla blir glada!

Nu har vi anammat en annan rejäl utmaning också för den delen. Vi fick en hint om att det var ett terränglopp uppe i Idres fjällmiljö. Det såg kul ut. Det har körts ett par år nu i och för sig så själva loppet var inte nytt. Nu fanns flera olika distanser att välja på: 12, 28, 45 och nytt för i år 84 km. Så vi valde alltså helt orimligt och ologiskt 84 km för herrsektionen. Såklart. 




För Andreas och Fredrik så kommer det nog också bli långt, men ändå ett lopp hela vägen. De är ju urstarka de där pojkarna. Jag kommer nog att få det lite tuffare, förstås. Ultravasan 90 var ingen lek men jag var heller kanske inte förberedd på bästa sättet. Så här i efterhand. Men tog med mig en hel del lärdomar därifrån. Som till exempel:


Träna som du ska tävla

Jag hade haft ett längre pass innan Ultravasan. Ett. Det "långa" passet var två timmar.. Det var lite kort om man nu ser till att det tog 12 timmar för mig att ta mig igenom vasan. Ultravasan funkade rätt bra i ca 2,5 mil.. sedan blev det ett jävla slit förstås. Så jag kanske skulle sprungit lite längre innan så jag vant kroppen lite mer kan man tänka. Redan nu har jag ca ett pass i veckan om två timmar och det ska jag förlänga lite till såklart. Kan inte tänka mig att det tar kortare tid i fjällmiljön


Ät mer än bara gel

Även på nutritionen var jag dåligt tränad och oerfaren för vad jag skulle stoppa i mig. Under de långa tävlingarna så är det ju extremt viktigt att få i sig mer än gel. En träningssak och testgrej som man verkar behöva gå igenom. Sedan vet man ju inte alltid vad som bjuds på men man kan ju träna att tugga och lufsa/gå för att vänja sig. Salttabletter är också något som jag ska försöka träna att få i mig. Svettas orimligt mycket under aktiviteterna så det gäller att kompensera både vätskan och salterna. Mandelkubb i en fin liten låda kan ju vara utmärkt som komplement. Även om något utmanande att få med sig. 



Ha en plan

Det är ganska bra att på de längre tävlingarna faktiskt en liten planering. De gånger vi kört ex Loftahammar Endurance Race och haft en plan så har det gått mycket bättre. I år har jag tänkt att ha med mig levande bete om vi ex skulle stöta på en Järv eller Björn. Vederbörande vet inte om det än, men kommer vid behov att få information om det. En sån sak kan ju också göra skillnad. Fram tills dess så hoppas jag vi får en bra upplevelse tillsammans i loppet och kan hjälpa varandra framåt mentalt. Jag har gjort ganska många saker som var ganska orimliga före jag gjorde dom. Jag får luta mig lite på det och den erfarenheten.



Ha kul

Att "ha kul" kan ju definieras lite olika. Man kan ju ha kul om man äter pizza och dricker öl också. Men bra att ha lite sportma innan. Det är ju för mig som motionär faktiskt upplevelsen som står i fokus. Nu åker vi upp ett rätt stort gäng som ska bo i samma "stuga".. 16 personer som alla ska springa loppet även om olika distanser. Att få dela upplevelsen med andra är ju väldigt roligt tycker jag. Hoppas på härligt peppande längs vägen fram till loppet och även däruppe såklart. Kan hjälpa mycket!



Många prospects som springer under TFU:s flagga i år. Kommer nog till minst två till. Största klubben i Idre? 



Tja.. lite spridda tankar som vanligt


/M




måndag 16 november 2020

Ett uppskjutet lopp är också ett lopp

 Hej


Med tanke på den rådande pandemin och den sorgliga utvecklingen i samhället med ökande spridning så har vi beslutat oss för att skjuta upp vår ytterst trevliga tävling. 
I och med de skärpta råden som kommit till Östergötland -  Skärpta råd i Östergötland - så behöver vi ta nytt grepp.

Visserligen så har det setts tydliga tecken på minimal spridning vid löpartävlingar -  https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/studie-visar-loptavlingar-ar-smittsakra , men vi kan inte med gott samvete ordna detta i nuläget ändå. 

Vi i Team Fillinge Ultra liksom alla andra i samhället behöver ta det ansvar som krävs. Alla i TFU arbetar inom sjukvården och ser baksidan av denna smitta dagligen. 





Vi har sagt så här: Vi skjuter upp tävlingen till vinter/vår 2021 (som ett första delmål). 

1. Vill man behålla sin plats så gör man det. Ni behöver inte göra något då
2. Vill man inte behålla sin plats eller vara med på loppet så skickar man ett mail så kommer anmälningsavgiften tillbaka

Har ni några frågor eller funderingar så får ni gärna höra av er till någon av oss. 

Varma kramar från oss

Team Fillinge Ultra 


fredag 6 november 2020

Nya pjucks!

 Nämen sidär! Det damp ner ett par trevliga nya skor från Salming!


Samma modell sko som jag har sprungit många mil i nu, men en uppdatering till färg. Underbar timing då mina nuvarande är färdigkutade i. Vikt och mil sliter tydligen på skor. 


Herrmodellen

Dammodellen

Jag är väldigt förtjust i just den här modellen, Greyhound. Den är mjuk, följsam men ändå responsiv i steget. Man blir liksom glad när man kutar omkring.



Stort tack Salming! 


//Marcus 


tisdag 3 november 2020

Fulltecknat!

 Wow vilken grej! Vårat lilla terränglopp har precis blivit fulltecknat. Nu hoppas vi bara att vi kan genomföra det med gedigna säkerhetsrutiner för att inte sprida smitta


Vi kommer dock ha en "reservlista" för er som skulle vilja anmäla er och hoppas på turen. Det kan ju komma förhinder för andra som bokat plats. Så om ni vill får ni gärna skicka in anmälan och hoppas på fru fortuna








mvh TFU


lördag 31 oktober 2020

Gällande TFU:s Terrängtävling och rådande omständigheter

 Hej


Med bakgrund av rådande situation där Covid fortsatt sprider sig och nya riktlinjer framkommit så ser det ju onekligen oljust ut för tävlingar och liknande aktiviteter. 


Dock så är det ett litet tag kvar till vårat lilla och begränsade terränglopp i skogen så vi håller tummarna för att det skall kunna gå att genomföra det. 





Vi uppdaterar här och mailar till alla som anmält sig allteftersom vi får nya direktiv eller hur vi löser det. 


Med stort hopp om att kunna genomföra kanske världens mysigaste och trevligaste lilla terränglopp


mvh TFU