tisdag 21 juni 2016

Borås triathlon - om medeldistans, backar och kolfiber, Del 2

Starten har precis gått i Fredriks och mitt första triathlon på medeldistans. Jämte badplatsens brygga är stranden betryggande bred och alla tävlande rusar eller lunkar ner i vattnet. Här finns plats åt alla. Om senior- och masterklassens triathleter (alltså dom som har en jättedyr cykel och verkligen kan cykla fort, typ eliten alltså) fick vattnet att koka vid starten så sjuder det i alla fall nu.




Jag placerar mig längre bak på högerflanken för att skapa lite eget utrymme. Denna första gren har tidigare närmast varit min nemesis. Först alldeles nyligen har jag lyckats komma upp i distans och även, med mina mått, nån slags fart. Högerflanken var glest befolkad och jag kunde utan större intrång börja komma in i rytmen. Efter kanske 200 m funkade det riktigt bra och jag försökte lägga till enstaka moment av navigering för att inte hamna helt fel och tvingas simma längre än nödvändigt. På det stora hela funkade simningen rätt bra och jag lyckades runda bojarna hyggligt och kom upp halvvägs bara 20-talet meter efter Fredrik. Han visade en lekfullhet under sim-momentet jag inte riktigt besitter än - han bombade från bryggan vid varvningen. Andra varvet gick hyggligt det också trots svår imma i glarrerna som höll på att kosta mig många extra meter då jag vid rundningen av en boj höll på att dra iväg åt fel håll.





Efter dryga 35 min var simningen avklarad vilket lättade tyngden över mina axlar. Svepte in mot T1. Av med överdelen av våtdräkten. Glajer och badmössa i handen. Har ju sett hur man ska göra.
Väl vid cykeln blir det ändå hjärnsläpp och jag står mest och plockar med grejerna lite planlöst utan att komma vidare. Sekunderna tickar även om man deltar i motionsklass. När jag till sist springer iväg med cykel i handen har jag missat att ta med förmiddagsfikat i form av två feta Snickers att njuta på cykelutflykten. Kasst. Inte vänder jag tillbaka, sportdrycken får räcka och det skulle ju finnas en depå strax innan vändpunkten med Cliffbar.









Cykelsträckan hade annonserats som kuperad. Snart insåg man att det inte var en underdrift. Många och långa backar väntade. Det faktum att det var just en vändbana innebär ju att där sträckningen på väg ut vackert erbjuder en nedförsbacke, där råder ju det motsatta på väg in igen. Känslan under cykelmomentet var att det aldrig var helt platt. Ett modest motlut ersattes av ett monsturöst motlut, i bästa fall med en kortare platå så mjölksyran precis hann lämna låren. Regnet gjorde att jag inte vågade släppa på för fullt nedför heller - så smala däck har kasst fäste på blöt asfalt. Men visst, några backar erbjöd ändå farter över 60 km/h. Den fartvinden är riktigt go!

Erfarenheten från cyklingen innebär att det kommer att bli mer cykelträning inför fler längre distanser. Det är en konst att kunna trycka på och inte tappa fart när det är kuperat. De plattare partierna som förstås ändå fanns, måste också förvaltas bättre. Det är tillräckligt svårt att kunna trycka upp cykel och kropp i högre farter även på platten - för min del måste jag träna upp benen för uppgiften. Fetare lår helt enkelt.

Langning av dryck och energikakor från Cliffbar funkade snyggt. Riktigt gott att moffa in ett par kakor under turen och få nåt fast bränsle i magen, även om tankning med sportdryck också funkade fint.





När vi närmade oss T2 stod Malin och Marcus och höjde motivationen genom rop och skrik. Det är ju löjligt hur mycket det betyder att någon verkligen ger allt för att man själv ska få mental energi. Ovärderligt! Fredrik hade trampat på hårt och jag hade fått trycka på mer än jag tänkte för att inte tappa honom ur synfältet. In mot växlingen var vi samlade igen och konstaterade att det skulle bli jäkligt skönt att byta till löpskor. Löpningen känns ju ändå som vår paradgren. Men hur skulle benen kännas efter dryga 90 km av backar upp i stratosfären och ner igen?


To be continued...

Speed! Give us speed!

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar