måndag 8 november 2021

RUNSTREAK 731

 2 år av löpning. Hur sammanfattar man egentligen två år av löpande..? 

Det har egentligen inte varit vare sig ansträngande eller konstigt, nästan konstigare nu när jag inte "måste" kuta varje dag längre. En spark i arslet att ta sig ut åtminstone en kort tur var dag, det där som fått en över tröskeln när man velat som värst, det är nog vad runstreak har varit för mig.

Visst det har funnits tillfällen eller dagar när både jag och kanske framförallt min fru Lisa har ifrågasatt valet av runstreak, då det faktiskt har påverkat vår vardag, men de gångerna har varit få, de kan lätt räknas på 2 händer, övriga dagar har det fungerat fint även om inte alla pass varit underbara. Men hur många har bara underbara dagar i två år ändå? Jag har istället förgyllt två år med löpning.

Jag gillar att springa, det är min tid för reflektion eller bara en stund av total tomhet och ljudet av fotsteg mot marken, eller en ansträngd andning eller alla dofter man hinner uppleva under ett pass på stigarna. Det är många gånger en fin timme med en vän där man både hinner snacka eller larva sig en stund, löpning är fan bäst. Så enkelt och anspråkslöst, på med skorna och iväg.. 

Det mest uppseendeväckande med två år av löpning är väl kanske ändå att jag har hållit mig frisk och skadefri. Visst jag har haft några tveksamma dagar både med lättare förkylningssymtom eller skavanker, men då sänkt kraven och bara joggat lite lätt. I övrigt har det nog hållit mig frisk och jag har kunnat kuta på precis som jag har velat.

Lite siffror då:

-startade 1:e oktober 2019 och avslutade 30 september 2021

-731 dagar då 2019 var ett skottår.

-9417,8km lyckades jag kuta vilket ger ett snitt på dryga 12km om dagen.

Jag vet faktiskt inte om det är imponerande eller galet, men jag har trivts bra med runstreak.

Jag avslutade det pga att jag fick bestämma själv och tyckte att 2 år var en bra milstolpe. Jag ville samtidigt ge mig bästa förutsättningar inför Stockholm marathon som har varit ett stort mål i flera år och faktiskt vila kroppen ordentligt i den sista uppladdningen. Sagt och gjort, två år fick räcka.





mvh Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar