fredag 24 april 2015

Insiktens smärtsamma blöta filt


Ibland händer det. Den där ”aha-upplevelsen” sköljer över det mentala sinnestillståndet. Ibland tillför den positiva känslor och ibland det motsatta. Problematiskt nog så är det ofta den egna självbilden som skapat en version som kanske inte riktigt stämmer överens med verkligheten som andra kan ha upplevt den. Till detta kan det rent hypotetiskt tillkomma ett tillstånd där man jämför sig med fel segment av människoträdet. Att man inte ser till sin egen utveckling och framsteg utan hetsar sig emot siffror och tider som inte ens var möjliga när man låg på kröningens topp av den fysiska spänsten.

Vi kan säga att undertecknad skulle, rent teoretiskt, kunna ha upplevt något liknande. Vid peppande situationer till andra individer så talar jag som en lärd om att ”se till de egna förutsättningarna, ha tålamod, skynda långsamt”..jadi jadi jadi…men när det kommer till de egna prestationskraven så låter det annorlunda. Är det för att jag jämför mig med proffstriathleter, eller läser mycket om hur man ”måste” träna för att utvecklas, eller ska jag skylla på samhället? ”- Jag har ju ingen lokal!” Oklart huruvida orsak och samband till detta hör ihop..men jag tror att mina krav på att pressa mig och utvecklas liksom krockar lite med verkligheten och den målinriktade träningen skjuter lite snett.

Vidingsjöskogens stigar fick känna på Uberschwesters trippande



Jag väger + 100 kg. Springer ungefär som bilden som visades inuti ditt huvud alldeles nyss. Lite stappligt och frustande. Jag fick nyligen se en film på ”löpsteget” och jag är benägen att hålla med. Jag är mer eller mindre uppvuxen på en handbollsplan. Den är 40 meter:ish, och man kan stå o pusta lite då och då. En mils löpning har varit oöverstigliga mål att kämpa sig igenom för mig så länge jag kan minnas. Nu har jag utvecklas till att jag gärna vill springa en mil + lite till..jag lärde mig simma, tja eller kämpade mig igenom andningskoden för 2 år sedan..har simmat över 2400 meter i öppet vatten. Det är ju en stor utveckling hos en + 40 taggare? Och även om det kanske inte går så snabbt hela tiden så känns det ändå att jag klarar att mosa mig igenom och uppleva samtidigt..och sånt är viktigt för mig. Jag kommer (troligen) inte stå på pallen så jättemånga gånger i de tävlingar jag ställer upp i. Har det inte som mål heller (eller jo…lite…), men jag vill uppleva saker, känna gemenskap och utmana mig själv.

Både löpning och swimrun är ju ett jättebra exempel på aktivitet där alla är välkomna. Både riktigt duktigt och snabbt folk och vi andra som kanske vill pressa oss lite, men framförallt uppleva. En slags gemenskap trots oceaner av krafter emellan.




Jag och Frank filosoferar lite om distans och balans.


Mina hjärnspöken ligger nog framförallt i den egna självbilden som sagt, och de jämförelser jag gör. Jag ska försöka fokusera mer på den egna utvecklingen som i skrivande stund egentligen är rätt häftiga om man ser över tid. Jag har satt upp distansmål i år om att springa 100 mil, samt simma 20 mil totalt. Enorma distanser om man tittar på vad jag har presterat tidigare. Visst, jag pratar och tittar med löpare/simmare som gör detta per månad…men hej..vad tusan..Jag utvecklas, jag har kul, jag mår bra. Jag vill bli bättre mot vad jag var förut i jämförelse mot mig själv.

Och vet ni…jag blir det..


Av en händelse så har vi fått ynnesten om att uppleva och träffa andra sportintresserade. Vi blev inbjudna till TSTMI. Team Salming Track Invitational. 3000 meter löpning på bana uppe på Bosön. Legendariskt mark. Jag har skrivit lite om det förut, men nu släpptes det en film alldeles nyss från sagda lopp. Och innan ni dömer mig..jag stapplar omkring på filmen men jag slog personligt och sprang i 4:10 tempo...då kan ni tänka er hur pass duktiga de andra är som bara flyger fram....Jag ser ut att stå klippt still! Men jag hade roligt där uppe ändå..(och vann viktklassen och kom tvåa i åldersklassen)



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar